- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Hans van der Pas
- Toelichting
-
Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2. De vergadering is live te volgen via Raadsvergadering 15 mei 2025
Agendapunten
-
1
Er is bericht van verhindering van de heer Snoeks (SP).
-
2Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3
PRO heeft laten weten de heer K. (Kay) den Teuling voor te dragen om als burgerlid en lid van beide raadscommissies te laten benoemen door de raad. De heer Den Teuling heeft aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen.
Daarnaast heeft Gewoon Uden laten weten de heer L.J.G. (Leon) Deijnen voor te dragen om als burgerlid en lid van beide raadscommissies te laten benoemen door de raad. Ook de heer Deijnen heeft aangegeven hiervoor in aanmerking te willen komen.
Verder hebben de zes raadsleden van de fracties Voor de Dorpen en Maashorst Vooruit aangegeven vanaf 15 mei 2025 verder te gaan als één fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit. Omdat de individuele fracties Voor de Dorpen en Maashorst Vooruit vanaf 15 mei 2025 niet meer vertegenwoordigd zijn in de raad, kunnen de burgerleden vanaf dat moment ook niet meer deze fracties vertegenwoordigen. Zij zijn vanaf dat moment geen burgerlid meer. De nieuwe fractie Voor de Dorpen/Maashorst Vooruit wil mevrouw Van Dijk en de heer Parijs de fractie laten vertegenwoordigen als burgerleden. Zij moeten opnieuw benoemd worden als burgerleden voor deze fractie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De volgende personen te benoemen als commissielid niet-zijnde raadslid, lid van de commissie Samenleving en Bestuur, en lid van de commissie Ruimte, Economie en Financiën:
- de heer K. (Kay) den Teuling;
- de heer L.J.G. (Leon) Deijnen;
- mevrouw A.J.M. (Anne) van Dijk;
- de heer R. (René) Parijs.
-
4
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
-
5
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
Bijlagen
-
6
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
-
7
Door de raadscommissies is onderstaand raadsvoorstel geagendeerd als hamerstuk.
-
7.a
Volgens de Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 dient de gemeenteraad de werkwijze van de rekenkamer na twee jaar te evalueren. Aangezien de rekenkamer van de gemeente Maashorst op 1 maart 2023 van start is gegaan, is het nu tijd om de werkwijze van de rekenkamer te beoordelen. Dit voorstel heeft tot doel de evaluatie van de werking van de rekenkamer vast te stellen, waarbij de focus ligt op de effectiviteit en de werkwijze van de rekenkamer in het uitvoeren van haar taak binnen de gemeente Maashorst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Evaluatie werkwijze rekenkamer Maashorst 2025 vast te stellen.
- De Verordening rekenkamer gemeente Maashorst 2023 als volgt te wijzigen:
Artikel 12 komt te luiden:
Artikel 12. Evaluatie
De raad evalueert de werkwijze van de rekenkamer in september 2028 en vanaf dat moment elke drie jaar. -
8
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking. Dit geldt niet voor agendapunt 8.c, het Raadsvoorstel Omklap N605 Volkel. De commissie Ruimte, Economie en Financiën heeft tijdens vergadering van 8 mei 2025 de raad geadviseerd dit raadsvoorstel niet besluitvormend te behandelen.
-
8.a
Iedereen krijgt maar één lichaam en moet daar een leven lang goed voor zorgen. Een goede gezondheid is daarom erg belangrijk. Naast goede zorg wordt het steeds belangrijker om gezond leven te stimuleren.
We staan voor grote uitdagingen. Door vergrijzing hebben steeds meer mensen zorg nodig, terwijl er juist minder zorgpersoneel is. Daarom moeten we voorkomen dat mensen zorg nodig hebben en elkaar meer helpen. Tegelijkertijd groeien de gezondheidsverschillen tussen groepen inwoners. Niet iedereen heeft dezelfde kansen op een gezond leven. Het is daarom belangrijk om meer in te zetten op een gezonde leefstijl en preventie. De gemeente speelt hierin een belangrijke rol. Het nieuwe gezondheidsbeleid ‘Overal aandacht voor gezondheid’ legt de basis voor een toekomstgerichte aanpak in gemeente Maashorst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het gezondheidsbeleid ‘overal aandacht voor gezondheid’ vast te stellen.
-
8.b
Onze gemeente heeft diverse ruimtevragende opgaven, waaronder woningbouw voor spoedzoekers en starters, de opvang van vluchtelingen (migratieopgave), natuurcompensatie van woningbouwontwikkeling en de permanente huisvesting van sportvereniging Uden Red Sox. Daarom zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om deze opgaven te combineren.
Over de migratieopgave
Net als andere gemeenten in Nederland, hebben we een wettelijke verplichting om vluchtelingen op te vangen. Die verantwoordelijkheid nemen we in Maashorst serieus: wij willen mensen die moesten vluchten uit eigen land een goed en veilig onderkomen bieden. We zien dat als onze plicht en kiezen er bewust voor om te zorgen voor goede voorzieningen, passend bij de draagkracht van onze gemeente en de gastvrijheid waarmee we in de regio al van oudsher bekend staan.
Bij onze opgave voor de opvang van vluchtelingen gaat het in totaal over ongeveer 750 mensen. Denk aan vluchtelingen uit Oekraïne en asielzoekers. Op dit moment vangen we al zo’n 450 mensen op, maar onze opgave is groter. Voor een groot aantal vluchtelingen moeten we dus nog opvangruimte vinden. Daar komt bij dat de huidige asielopvanglocatie in het Van der Valkhotel per 1 oktober ’26 eindigt. Dat hebben we bij de start zo afgesproken en daar houden we ons aan.
Deze einddatum maakt onze opgave om nieuwe opvang- en huisvestingsplekken te realiseren nog noodzakelijker. Wanneer de opvang sluit zonder dat er een vervangende locatie beschikbaar is, voldoen we niet meer aan de Spreidingswet. Maar belangrijker: de huidige bewoners van de noodopvang hebben dan vanaf 1 oktober 2026 geen verblijfplaats meer in onze gemeente. De ervaring met de huidige noodopvang is overigens erg positief. We willen de bewoners van de huidige noodopvang graag een nieuwe plek bieden binnen de gemeente, waar ze verder kunnen werken aan hun integratie en zelfredzaamheid.
Over de woningbouwopgave
Ook is er in onze gemeente nog steeds sprake van een grote behoefte aan woonruimte, met name onder starters op de woningmarkt en spoedzoekers. Spoedzoekers zijn mensen met een dringende woonbehoefte die snel een woning nodig hebben, maar niet in aanmerking komen voor speciale hulp of voorrang. Dit zijn bijvoorbeeld huidige inwoners die met spoed een woning zoeken na een scheiding, economisch daklozen (thuislozen), woningzoekenden vanwege werk. Starters slagen evenmin op de reguliere woningmarkt. Dat komt enerzijds door de hoge prijzen, maar ook doordat velen van hen nog onvoldoende inschrijftijd hebben opgebouwd om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Ook voor deze mensen voelen we een verantwoordelijkheid en willen we een oplossing bieden.
Opgaven combineren
We zien een mooie kans om deze verschillende doelgroepen met elkaar te combineren en een impuls te geven aan zowel de migratie- als de reguliere woningbouwopgave. Door de opgaven samen beet te pakken, kunnen we iets moois realiseren voor mensen die snel een woning nodig hebben en tegelijkertijd voldoen aan onze taakstelling voor de opvang van vluchtelingen. Dit past ook goed bij de uitkomsten van de in 2024 georganiseerde dialoogsessies met inwoners, de uitkomsten van het draagvlakonderzoek en de eerder vastgestelde uitgangspunten van de raad.
Op basis van de wensen van zowel de raad als inwoners hebben we gezocht naar locaties in verschillende kernen van onze gemeente waar we huisvesting kunnen realiseren voor een combinatie van doelgroepen. Op de Boekelsedijk in Uden, de Repelakker in Zeeland en de Molenaarstraat in Schaijk zijn op basis van de vastgestelde uitgangspunten hiervoor het meest geschikt. Op deze drie locaties willen we samen met samenwerkingspartners zoals het COA en 3/11 de woningcorporaties gaan onderzoeken of deze inzet haalbaar is. We weten nog niet hoe de exacte invulling op deze locaties eruit zal zien. Maar er heeft, naar onze mening, goede afweging plaatsgevonden, rekening houdend met de wens om doelgroepen te combineren en de opvang van vluchtelingen zoveel mogelijk te spreiden over de kernen van onze gemeente. Ook hebben we geleerd van eerdere processen: nadere uitwerking van de locaties bespreken we graag met de raad, door middel van het vragen van wensen en bedenkingen. Daarnaast gaan we ook graag in gesprek met inwoners over de nadere uitwerking van de locaties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken ten aanzien van het voorgenomen besluit van het college om de drie locaties Boekelsedijk in Uden, Repelakker in Zeeland en Molenaarstaat in Schaijk als ontwikkellocaties aan te wijzen voor een impuls aan de urgente migratie- en huisvestingsopgaven, met:
- op locatie Boekelsedijk in Uden plek voor circa 500 mensen;
- op locatie Repelakker in Zeeland plek voor circa 250 mensen;
- op locatie Molenaarstraat in Schaijk plek voor circa 250 mensen.
2. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken aan het college over het voornemen van het college om een overeenkomst te sluiten met het COA om te komen tot een opvangvoorziening voor circa 300 asielzoekers op de Boekelsedijk en voor 29 alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’s) op de andere bovengenoemde locaties. -
8.c
In 2019 zijn we begonnen met het plannen van de verlegging van de N605 naar de oostkant van Volkel. De huidige weg zorgt ervoor dat het dorp niet verder kan groeien en geeft overlast voor de mensen die langs de weg wonen. In 2021 is er door de raad van de voormalige gemeente Uden besloten (agendapunt 7a) om het voorkeursalternatief (alternatief C) verder uit te werken tot een voorkeursvariant tijdens de planstudiefase. In 2024 zijn er in de intentieverklaring N605 Volkel (bijlage 1) met de provincie Noord-Brabant afspraken vastgelegd rondom de planstudie. In de intentieverklaring N605 Volkel met de provincie Noord-Brabant is vastgelegd dat er aan het einde van de planstudie een go/no go-moment komt om te beslissen of het plan verder gaat naar de realisatie. Omdat het een substantiële opgave is qua financiën wordt de raad gevraagd deze beslissing te nemen.
8 mei 2025: de commissie Ruimte, Economie en Financiën heeft tijdens vergadering van 8 mei 2025 de raad geadviseerd dit raadsvoorstel niet besluitvormend te behandelen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Door te gaan van de planstudiefase naar de realisatiefase met het project Omklap N605 Volkel (='go'!);
2. Het conceptontwerp, inclusief de fietstunnel Heikantsepad, maar exclusief de fietstunnel Wilgenstraat, als basis te nemen voor het benodigde aanvullend krediet;
3. Het conceptontwerp als autonome ontwikkeling op te nemen in de kadernota 2026-2029, inclusief de benodigde financiële middelen. -
9Sluiting