- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Hans van der Pas
- Toelichting
-
Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2
Deze vergadering is live te volgen via de link: Raadsvergadering
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2Vaststelling agenda en trekking nummer voor hoofdelijke stemmingen
-
3
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vergadering van 3 juli 2025 vast te stellen.
Bijlagen
-
4
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken. De lijst van ingekomen stukken wordt toegevoegd op donderdag 18 september 2025.
-
5
Raadsleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag schriftelijk bij de voorzitter.
-
6
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
7
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
7.a
De wereld verandert snel, met nieuwe technologieën, een andere economie en een samenleving die steeds in beweging is. Daarom wil de gemeente Maashorst vooruitkijken en nadenken over hoe onze gemeente er in 2050 uit moet zien. Samen met de raad, jongeren, het college en de organisatie is gekeken naar grote wereldwijde ontwikkelingen (zoals technologie, economie, demografie en ecologie) en wat dit betekent voor Maashorst. Op basis hiervan is het visiedocument Maashorst 2050. Kompas voor de toekomst gemaakt. Dit document geeft richting en inspiratie voor:
- Besluiten die we nu nemen met oog op de lange termijn;
- Het maken van een strategische agenda, zodat plannen en werkzaamheden meer focus krijgen;
- Het opstellen van een lobbyagenda om Maashorst sterker te positioneren in de regio en landelijk.
De gemeente gaat dit toekomstdenken vaker op de agenda zetten en daarbij ook de raad en inwoners betrekken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het visiedocument 'Maashorst 2050 – Kompas voor de toekomst' vast te stellen als inspiratie voor de (toekomstige) raad, het (toekomstig) college, het nieuwe bestuursakkoord en de organisatie.
-
7.b
In november 2024 heeft het college van burgemeester en wethouders de raad laten weten dat er nieuw beleid voor de arbeidsmarkt nodig is en hoe dit zou worden aangepakt. Sindsdien is er onderzoek gedaan naar de situatie op de arbeidsmarkt en het bestaande beleid. Ook is gekeken hoe dit aansluit bij ander lokaal beleid, zoals economie, onderwijs en sociaal domein. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met belangrijke partners, zoals werkgevers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. Al deze informatie is verwerkt in een beleidsdocument met aanbevelingen voor de toekomst.
Het doel van dit nieuwe beleid is dat de gemeente meer regie kan nemen op de arbeidsmarkt. Daarmee wil de gemeente zorgen voor een sterke en veerkrachtige lokale economie, waarin inwoners meer kansen hebben op werk en bedrijven voldoende goed geschoold personeel kunnen vinden. Zo wordt gewerkt aan een gemeente die economisch gezond blijft en waar iedereen kan meedoen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Vast te stellen het Lokaal arbeidsmarktbeleid Samen werkt voor Maashorst.
- Het college opdracht te geven om in 2026 te komen met een uitvoeringsprogramma van het lokaal arbeidsmarktbeleid.
-
7.c
De gemeente Maashorst past de regels voor jeugdhulp in 2025 aan. Dit gebeurt omdat er landelijke veranderingen zijn, nieuwe afspraken in de regio en recente uitspraken van de rechter. Door de aanpassingen krijgen inwoners duidelijkere regels en kan de gemeente beter toezicht houden en handhaven. Ook sluiten de wijzigingen aan bij landelijke afspraken, zoals het VNG-model en de Hervormingsagenda Jeugd.
De nieuwe regels veranderen niets aan het beschikbare budget: de kosten blijven gelijk. De Adviesraad Sociaal Domein is positief over de plannen. Als de gemeenteraad akkoord gaat, gaan de nieuwe regels direct in.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de verordening ‘jeugdhulp gemeente Maashorst 2025’.
-
7.d
In 2023 stelde de gemeenteraad regels vast voor de bekostiging van leerlingenvervoer. Inmiddels heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in mei 2024 een nieuwe landelijke modelverordening gemaakt. Dit model moet de kwaliteit van het leerlingenvervoer verbeteren. Daarom is het voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de raad om de eigen regels hierop aan te passen. Het doel van deze aanpassingen is dat de lokale regels beter aansluiten bij de landelijke afspraken. Zo blijft de regelgeving actueel en duidelijk, en kan de gemeente zorgen voor goed en betrouwbaar leerlingenvervoer.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Verordening 'Leerlingenvervoer gemeente Maashorst 2025' vast te stellen.
-
7.e
Sinds 1 januari 2021 geldt een nieuwe wet (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Deze wet verplicht gemeenten om in een verordening vast te leggen hoe snel zij beslissen of iemand hulp krijgt bij schulden. De maximale termijn hiervoor is acht weken na het eerste gesprek over de hulpvraag. De gemeente Maashorst stelt voor om deze termijn op acht weken vast te leggen, maar in de praktijk proberen we sneller te beslissen. Door omstandigheden, zoals personele veranderingen en het maken van nieuw beleid over armoede en schulden, is het vastleggen van deze regel vertraagd. Nu wordt dit alsnog geregeld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de verordening ‘beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Maashorst 2025’
-
7.f
De gemeenteraad van Maashorst wil de manier van vergaderen verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat raadsleden meer debat willen tijdens commissievergaderingen. Daarom is het voorstel om tijdens commissievergaderingen het verschil tussen beeldvorming en oordeelsvorming los te laten. Zo kunnen raadsleden eerder in de vergadering hun mening geven en met elkaar in gesprek gaan.
Ook is het voorstel om beter gebruikmaken van verschillende manieren om informatie op te halen, zoals werkbezoeken of hoorzittingen. Inwoners krijgen zo meer kans om hun mening te geven. Verder wordt voorgesteld om vaker met startnotities te werken. Daarmee kan de raad eerder sturing geven aan plannen. Tot slot is het voorstel dat het college in raadsvoorstellen vaker alternatieven noemt, zodat de raad beter keuzes kan maken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De commissievergaderingen vooral oordeelsvormend te maken door te schrappen dat de eerste termijn in de commissie beeldvormend moet zijn en de tweede termijn oordeelsvormend.
2. De agendacommissie te verzoeken aanvullende instrumenten vast te stellen voor de beeldvorming en hiervoor de randvoorwaarden te bepalen.
3. Met startnotities te gaan werken, en daartoe:
a. de agendacommissie te verzoeken om bij het vaststellen van de Lange Termijn Agenda te beoordelen of er – binnen de Lange Termijn Agenda of buiten de Lange Termijn Agenda om – onderwerpen zijn waarop de raad met startnotities wil werken; en
b. het college te verzoeken om voortdurend te beoordelen bij welke onderwerpen het college startnotities aan de raad wil voorleggen en hierop te sturen;
4. Het college opdracht te geven om bij raadsvoorstellen waar mogelijk alternatieven te noemen en hierbij ook argumenten en kanttekeningen aan te geven.
5. Anders dan Necker aanbeveelt, de agendacommissie niet te laten bepalen of een onderwerp bespreekstuk of hamerstuk is. -
7.g
Het aantal zetels in de gemeenteraad hangt af van het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenteraad van Maashorst heeft nu 31 zetels. Op 18 maart 2026 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Als een gemeente op 1 januari 2025 60.001 inwoners of meer had, krijgt de gemeenteraad vanaf deze verkiezingen tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2030 33 zetels.
Volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had de gemeente Maashorst op 1 januari 2025 nog geen 60.001 inwoners. Daarom krijgt de gemeenteraad in principe 31 zetels voor de raadsperiode 2026-2030.
Maar in de wet staat ook een uitzondering. Als het waarschijnlijk is dat de gemeente Maashorst op 1 oktober 2025 wel 60.001 inwoners of meer heeft, mag de gemeenteraad het CBS vragen om het aantal inwoners vast te stellen op 1 oktober 2025. Als het CBS dan vaststelt dat de gemeente Maashorst op 1 oktober 2025 60.001 inwoners of meer heeft, krijgt de raad dan toch 33 zetels bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Is het aantal inwoners dan 60.000 of minder, dan blijft het bij 31 zetels.
Het presidium stelt aan de gemeenteraad voor om het CBS het aantal inwoners op 1 oktober 2025 vast te stellen. Dit om een groei naar 33 raadszetels mogelijk te maken.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek te verzoeken om het inwonertal van de gemeente Maashorst per de eerste dag van de vierde maand voorafgaande aan de maand van de kandidaatstelling van de verkiezing van de raad (1 oktober 2025) vast te stellen.
- Voor 2025 een bedrag van € 10.000 beschikbaar te stellen voor het geschikt maken van de raadszaal voor 33 raadsleden.
- Deze eenmalig structurele uitgaven te dekken door te beschikken over de Algemene Reserve.
- Voor de jaren 2026 en verder een bedrag van € 53.000 beschikbaar te stellen voor de kosten van het hebben van twee extra raadsleden.
- Deze meerjarige structurele uitgaven te dekken door dit ten laste van het begrotingssaldo te brengen.
- De 18e begrotingswijziging van 2025 vast te stellen.
-
7.h
De gemeente werkt aan een uitbreiding van bedrijventerrein Voederheil in Zeeland. Daarbij hoort ook de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg en het afsluiten van de huidige toegang via de Landweer, zoals eerder is afgesproken met omwonenden. Voor de uitbreiding worden nieuwe bedrijfskavels aan de west- en zuidkant van het terrein ontwikkeld en wordt een bestaande woonbestemming aangepast. Hiervoor is een nieuw bestemmingsplan nodig, met bijbehorende plannen voor de inrichting en uitstraling van het gebied.
Deze ontwikkeling past niet binnen de bestaande plannen, daarom is een nieuw bestemmingsplan opgesteld met een stedenbouwkundige visie en beeldkwaliteitsplan. Deze lagen eind 2023 ter inzage, waarbij 13 zienswijzen zijn ontvangen en beantwoord. Ook is de grondexploitatie aangepast. Uit de m.e.r.-beoordeling blijkt dat geen milieueffectrapportage nodig is. De gemeenteraad wordt voorgesteld het bestemmingsplan ‘Uitbreiding bedrijventerrein Voederheil 2024 vast te stellen en bijbehorende besluiten te nemen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het bestemmingsplan ‘Uitbreiding bedrijventerrein Voederheil 2024’, met identificatienummer NL.IMRO.1991.BPuitbrVoederheil2-VG01, gewijzigd vast te stellen;
- In te stemmen met de ‘Nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen bestemmingsplan ‘Uitbreiding bedrijventerrein Voederheil 2024’;
- Het beeldkwaliteitsplan ‘Uitbreiding bedrijventerrein Voederheil 2024’, vast te stellen als onderdeel van de Welstandsnota;
- Geen exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vast te stellen;
- De gewijzigde grondexploitatie met de daarin opgenomen programmawijziging vast te stellen;
- De 15e begrotingswijziging van 2025 vast te stellen.
-
7.i
Op 12 december 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden vastgesteld. Tegen dit plan is beroep ingesteld bij de Raad van State. Hoewel dat beroep niet te maken heeft met een paar kleine fouten in het plan, stellen we voor om die fouten alsnog te herstellen met een zogenoemd reparatiebesluit, vóór de zitting. Het gaat om aanpassingen in de regels en de toelichting, maar deze veranderen niets aan de inhoud van het plan of aan de ontwikkelingen die eerder zijn goedgekeurd. Ze hebben dus ook niets te maken met het beroep dat is ingesteld.
Het college stelt voor om het hele reparatieplan, met alle bijlagen, opnieuw vast te stellen. Dit is nodig omdat het plan als complete dataset moet worden gepubliceerd. Het gaat alleen om kleine technische verbeteringen, daarom hoeft het plan niet eerst ter inzage te worden gelegd en is een zienswijzenprocedure niet nodig.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het op 12 december 2024 vastgestelde bestemmingsplan Veegplan Buitengebied Uden met IMRO-code NL.IMRO.1991.BPveegplanbguden-VA01 te herzien door middel van een reparatiebesluit ex artikel 6:19 van de Awb met IMRO-code NL.IMRO.1991.BPveegplanbguden-VA02;
- Geen exploitatieplan vast te stellen.
-
7.j
Begin 2025 is de Rekenkamer een QuickScan gestart naar het proces van registreren en behandelen van de SPUK-regelingen die de gemeente Maashorst heeft ontvangen van het Rijk. Het doel was om aan de hand van de gevolgde werkwijze bij deze gelden na te gaan of er attentiepunten voor de raad zijn, vooral omdat er nog steeds gelden met een zekere doelstelling van het Rijk worden ontvangen. Voorbeelden zijn duurzaamheidssubsidies en middelen voor huisvesting van asielzoekers en Oekraïners. De essentie van het door het Rijk beschikbaar stellen van deze middelen is dat zij de doelgroep bereiken en dat dit kan worden vastgesteld.
De Rekenkamer kiest voor de vorm van een onderzoeksrapportage omdat het onderzoek net als bij een regulier onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid (met conclusies en aanbevelingen) naar de mening van de Rekenkamer attentiepunten oplevert voor de raad. Er ligt een onderzoeksrapport voor met het voorstel om het college te verzoeken verbeteringen aan te brengen in de rapportage en verantwoording.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college van burgemeester en wethouders te verzoeken om:
- In alle relevante P&C-documenten (zoals begroting, jaarrekening en tussentijdse rapportages) SPUK-gelden afzonderlijk te benoemen en toe te lichten;
- Bij alle SPUK-regelingen een uniforme en compacte rapportagestructuur aan te houden, inclusief:
- doel van de regeling;
- financiële stand van zaken;
- bereikte resultaten/prestaties;
- eventuele risico’s en restbudgetten.
-
7.k
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst wil de Verlengde Noordlaan in Odiliapeel afmaken. Dit project is belangrijk voor de verkeersveiligheid, omdat er dan minder vrachtverkeer door het dorp rijdt. De aanleg loopt vertraging op doordat kabels van Enexis en Ziggo nog verlegd moeten worden. Enexis kan dit pas in 2027 doen. Daarom is het voorstel om tijdelijke maatregelen te nemen, zoals een tijdelijke weg- en stroomvoorziening. Zo kan het werk toch doorgaan.
Om dit te betalen, vraagt de gemeente € 768.000 extra krediet. De helft van dit bedrag komt van het bedrijf Peka Kroef. De andere helft wordt betaald met geld dat over is van een ander project bij het dorpshuis in Zeeland. Als de raad akkoord gaat, kunnen de werkzaamheden snel worden voortgezet en wordt de verkeersveiligheid in Odiliapeel verbeterd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen met het aanbrengen van tijdelijke voorzieningen voor het voltooien van de Verlengde Noordlaan.
- In te stemmen met verhoging krediet Aanleg Verlengde Noordlaan ad € 768.000,-.
- In te stemmen met het volledig laten vervallen van het project Inrichting gebied bij dorpshuis/sporthal Zeeland. De vrijkomende structurele kapitaallasten van € 16.000,- kunnen worden aangewend voor de dekking van de kapitaallasten ten gunste van het verhogen van het krediet Verlengde Noordlaan.
- In te stemmen met bijgevoegde begrotingswijziging 17 van 2025
-
7.l
Er is een vergunning aangevraagd voor de bouw van een zonnepark aan de Hemelrijkstraat in Odiliapeel. Het gaat om een terrein van 20 hectare groot, met zonnepanelen die samen ongeveer 24 megawatt aan stroom kunnen opwekken. Daarnaast komt er een groot batterijopslagsysteem, bestaande uit maximaal tien batterij-units, zodat opgewekte energie tijdelijk kan worden opgeslagen. Omdat het huidige bestemmingsplan hier geen ruimte voor biedt, moet het college van burgemeester en wethouders via een speciale procedure toestemming geven (Bopa). De gemeenteraad heeft het recht om hierover advies te geven en dat advies is bindend. Als de vergunning wordt verleend, levert het zonnepark een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente Maashorst.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Een positief bindend advies af te geven over de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van Zonnepark Schapendrift aan de Hemelrijkstraat in Odiliapeel.
-
7.m
In juli 2024 nam de gemeenteraad twee moties aan: één om samen met de dorpsraad een ontwikkelperspectief voor Volkel te maken en één om te onderzoeken hoe er minstens tien betaalbare woningen voor gezinnen met een modaal inkomen gebouwd kunnen worden. Voor de uitvoering van deze moties is geld nodig. Omdat de gemeente vanaf 2025 werkt met het principe “nieuw-voor-oud” (nieuwe plannen alleen uitvoeren als er geld binnen de bestaande begroting wordt gevonden), moest er gezocht worden naar financiële ruimte.
Die ruimte is er nu: een deel van het budget voor economische stimulering (€ 60.000) blijkt niet nodig, en ook bij het budget voor de herinrichting van het motorcrossterrein Nieuw-Zevenbergen blijft waarschijnlijk geld over. In totaal kan hiermee voldoende budget vrijkomen om de twee moties uit te voeren. Zo kan de gemeente bijdragen aan de leefbaarheid in Volkel én aan meer betaalbare woningen voor gezinnen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Voor het uitvoeren van de motie ‘Ontwikkelperspectief Volkel’ €5.000 in 2025 en €95.000 in 2026 beschikbaar te stellen.
- Voor het uitvoeren van de motie ‘Bouw betaalbaar’ €25.000 in 2025 €25.000 in 2026 beschikbaar te stellen.
- Een deel van het budget ‘economische stimulering’ (FCL 63100101) in te zetten als dekking, door €30.000 in 2025 en €60.000 in 2026 af te ramen.
- Een deel van het budget ‘crossterrein de Peel’ (FCL 65201006), bestemd voor regionaal crossterrein Zevenberg, in te zetten als dekking door €60.000 in 2025 af te ramen.
- Het nieuwe budget ter uitvoeren van de moties ’Ontwikkelperspectief Volkel’ en 'Bouw betaalbaar’ van €60.000 over te hevelen naar 2026.
- De 16de begrotingswijziging 2025 vast te stellen.
-
7.n
Na de oprichting van de gemeente Maashorst is de gemeentewerf in Schaijk niet langer in gebruik. Het college van burgemeester en wethouders wil deze locatie benutten voor de bouw van tijdelijke, verplaatsbare woningen (flexwoningen). Daarvoor werkt de gemeente samen met woningcorporatie Mooiland. Samen onderzochten zij de haalbaarheid en maakten plannen voor de bouw van maximaal 25 flexwoningen. Deze woningen passen bij de ambitie uit het bestuursakkoord om sneller meer woonruimte te creëren, onder andere met tijdelijke huisvesting.
De gemeente en Mooiland hebben hierover een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Daarin is afgesproken dat beide partijen samen de kosten dragen en dat Mooiland het terrein tijdelijk in gebruik krijgt. Om dit plan uit te voeren moet de gemeenteraad nog instemmen met de financiering. Als de raad akkoord gaat, kan de realisatie van maximaal 25 flexwoningen doorgaan.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De grondexploitatie voor de tijdelijke herontwikkeling van een gedeelte van de voormalige gemeentewerf Schaijk te openen.
- De voorziening exploitatienadelen te verhogen met het geprognosticeerde negatieve resultaat van € 629.904 netto contante waarde per 1 januari 2025 en dit ten laste te brengen van de algemene reserve grondbedrijf.
- De 14e begrotingswijziging nummer van 2025 vast te stellen.
-
8Sluiting