Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën
donderdag 30 oktober 2025
- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Dennis van Tiel
- Toelichting
-
Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
De heer Van Tiel (UdenPlusLanderd) heeft laten weten dat hij is verhinderd voor deze vergadering.
-
2
De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.
-
3
Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen die het werkveld van de commissie betreffen. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken is dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.
Insprekers dienen zich anderhalve dag voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden via griffie@gemeentemaashorst.nl.
De volgende insprekers hebben zich gemeld:
- De heer Van Disseldorp spreekt namens Recron in over het onderwerp toeristenbelasting;
-
4
De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
-
5
De commissie wordt gevraagd het overzicht Toezeggingen en het overzicht Moties vast te stellen.
-
6
Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.
-
7
De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.
-
8
Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.
-
8.a
In 2023 en 2024 heeft de gemeenteraad de gebiedsvisie en het bestemmingsplan voor Repelakker III in Zeeland vastgesteld. Daarmee is de bouw van ongeveer 200 woningen mogelijk gemaakt. De volgende stap is het vaststellen van het beeldkwaliteitsplan. Dit plan geeft richting aan de uitstraling en kwaliteit van de nieuwe wijk. Omdat het bestemmingsplan een verbrede reikwijdte heeft, wordt het beeldkwaliteitsplan nu apart vastgesteld. Met dit besluit borgt de raad de gewenste ruimtelijke kwaliteit.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het beeldkwaliteitsplan Repelakker III vast te stellen
-
8.b
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. In het kader daarvan heeft de gemeenteraad op 16 november 2023 vastgesteld in welke gevallen bij een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (bopa) een bindend advies van de raad nodig is en wanneer participatie door de initiatiefnemer verplicht is. Afgesproken is dat deze lijsten uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van de wet worden geëvalueerd. De evaluatie richt zich uitsluitend op de inhoud van de vastgestelde lijsten en is uitgevoerd door planjuristen en omgevingsadviseurs, met ondersteuning van een participatieadviseur.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vast te stellen de lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsactiviteit waarbij participatie door initiatiefnemer verplicht is, te weten:
a. in ieder geval als de lijst van aangewezen gevallen waarin de gemeenteraad bindend advies dient te geven van toepassing is;
b. het bouwen, verbouwen of uitbreiden van één of meerdere (tijdelijke) woningen;
c. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van bedrijven;
d. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van agrarische bedrijven;
e. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van detailhandel;
f. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van horeca;
g. het oprichten, veranderen, of uitbreiden van dienstverlening;
h. projecten met betrekking tot energieopwekking en energieopslag;
i. infrastructurele projecten;
j. activiteiten die project-m.e.r.-plichtig zijn;
k. het toestaan van permanente bewoning in een recreatiewoning;
l. de realisering en uitbreiding van maatschappelijke-, sport- en recreatieve voorzieningen en bedrijven;
m. het bouwen, op uitbreiden of veranderen van (het gebruik van) een defensieterrein;
n. het realiseren en/of gebruiken van verblijfsruimte voor internationale werknemers.
2. In te trekken de op 16 november 2023 vastgestelde lijst van aangewezen gevallen van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarbij participatie door initiatiefnemer verplicht is.
-
8.c
Na de herindeling zijn de winkeltijdenverordeningen van Landerd en Uden samengevoegd. Daarbij is gekozen voor de ruimste regeling: winkels mogen dagelijks open zijn van 06.00 tot 22.00 uur. Voor opening tussen 22.00 en 06.00 uur is een ontheffing nodig. In de praktijk blijkt dat de huidige regels juridisch niet goed aansluiten op de gewenste situatie. Daarom wordt voorgesteld de verordening aan te passen, zodat er een goede balans ontstaat tussen openbare orde en leefklimaat enerzijds en de belangen van ondernemers anderzijds.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Eerste wijziging Verordening Winkteltijden gemeente Maashorst vast te stellen.
-
8.d
Voor de straat Efferen is in 2022 budget beschikbaar gesteld. Door een latere start van de voorbereiding en gestegen kosten is dit bedrag niet meer toereikend. Het tekort bedraagt circa € 350.000,-. Voor de straat Batenburglaan is in 2024 budget beschikbaar gekomen. Uit onderzoek blijkt dat daar minder werkzaamheden nodig zijn, waardoor in 2027 € 350.000,- vrijkomt. Dit bedrag kan worden ingezet om het krediet voor Efferen te verhogen. Zo kan dit project alsnog worden uitgevoerd.
De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met dit voorstel en de begroting volgens bijgevoegde begrotingswijziging te wijzigen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met verhoging van het krediet “Rehabilitatie Efferen (FCL 72100040) met € 350.000,-.
2. In te stemmen met het vrij laten vallen van € 350.000,- van het project “Rehabilitatie Batenburglaan” (FCL 72100062).
3. De financiële effecten voor de jaarschijven 2025, 2026 en 2027 ten laste te brengen van de algemene middelen.
4. In te stemmen met de bijgevoegde begrotingswijziging (12054-2025:895606). -
8.e
De financiële verordening wordt aangepast vanwege nieuwe wetgeving en inzichten. Zo zijn landelijke regels gewijzigd over rechtmatigheid en goedkeuringstolerantie. Ook is, op verzoek van de raad, een duidelijke definitie van ‘grote projecten’ opgenomen. Het college toetst nieuwe kredietaanvragen hieraan en vermeldt dit in voorstellen. In 2026 worden ook lopende kredieten opnieuw beoordeeld. Verder zijn enkele grensbedragen en begrippen aangepast en is geregeld dat het Normenkader 2025 niet apart hoeft te worden vastgesteld. De wijzigingen zorgen voor een evenwichtige verordening die rechtmatigheid, verantwoording en controle goed borgt.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Vast te stellen de gewijzigde Financiële verordening gemeente Maashorst
-
9Sluiting