- Locatie
Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)
- Voorzitter
- Rianne Donders - de Leest (wnd. burgemeester)
- Toelichting
-
De vergadering is terug te kijken via Raadsvergadering (royalcast.com)
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
Mevrouw Vissers (SP) is afwezig
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter opent de raadsvergadering om 19:31 uur. De voorzitter deelt mede dat er een bericht van verhindering is ontvangen van mevrouw Vissers (SP) en dat mevrouw Francken (VVD) later ter vergadering zal verschijnen.
-
2
Besluit
De heer Derks (CDA) wordt door het lot aangewezen als degene die bij een hoofdelijke stemming het eerst zijn stem zal uitbrengen.
Voor de rondvraag heeft Voor de Dorpen vragen gesteld over aanpassingen in de Huisvestingswet 2014. Deze vragen komen bij agendapunt 6 aan de orde.
De heer Keizer (UdenPlusLanderd) en de heer De Ridder (Gewoon Uden) hebben een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend over het in gesprek gaan met omwonenden van de noodopvang asielzoekers. Deze staat in het raadsinformatiesysteem onder agendapunt 10. De raad besluit dit agendapunt te behandelen na agendapunt 7.
De heer Bethlehem (FVD Maashorst) heeft een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend. Dit betreft een motie van wantrouwen gericht aan het college naar aanleiding van de rechterlijke uitspraak over de noodopvang voor asielzoekers. Deze staat in het raadsinformatiesysteem onder agendapunt 11. De raad besluit dit agendapunt te behandelen na agendapunt 10.
Voor het overige stelt de raad de agenda ongewijzigd vast.
Naar aanleiding van een vraag van de heer De Vroomen (VVD) zegt wethouder Van den Heuvel toe dat hij een analyse laat verrichten naar de verlichting van hondenuitlaatplaatsen in de gemeente Maashorst en dat hij de raad over de uitkomsten van deze analyse informeert voor de Kadernota 2025.
Toezeggingen
Titel Analyse verlichting van hondenuitlaatplaatsen -
3
Janneke de Wijse-Slingerland start per 1 december 2023 als medewerker griffie. In deze vergadering wordt zij beëdigd.
Besluit
Mevrouw De Wijse-Slingerland legt de eed af.
-
4
De raad wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
De raad stelt de besluitenlijst van de raadsvergadering van 16 november 2023 ongewijzigd vast.
-
5
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde wijze van afdoening van de ingekomen stukken.
Bijlagen
Besluit
De raad besluit tot afdoening van de ingekomen stukken overeenkomstig de daarbij aangeven voorstellen.
-
6
Voor de Dorpen heeft een rondvraag over aanpassingen in de Huisvestingswet 2014 ingediend.
Bijlagen
Besluit
Niet van toepassing.
De heer Benneker (Voor de Dorpen) stelt vragen over aanpassingen in de Huisvestingswet 2014. Wethouder Van Lankvelt beantwoordt deze vragen. De heer Benneker stelt aanvullende vragen, die ook door wethouder Van Lankvelt beantwoord worden.
Naar aanleiding van vragen van de heer Benneker zegt wethouder Van Lankvelt toe dat hij in 2024 een voorstel voor een Huisvestingsverordening aanbiedt bij de raad en dat hierbij de wijziging van de Huisvestingswet 2014 betrokken zal worden.
De heer Benneker stelt onder andere de vraag of de aanpassing in de Huisvestingswet 2014 inhoudende dat gemeenten bij de helft van de beschikbare huurwoningen en bij nieuwe koopwoningen tot de betaalbaarheidsgrens voorrang mogen geven aan mensen met een ‘economische, maatschappelijke of lokale binding’ met de gemeente, leidt tot aanpassingen in de procedure bij het hanteren van een regionale wachtlijst voor mensen die een huurwoning toegewezen kunnen krijgen. Wethouder Van Lankvelt zegt toe dat hij hier schriftelijk op terugkomt.
Toezeggingen
Titel Aanpassingen in procedure bij hanteren van regionale wachtlijst huurwoningen Huisvestingsverordening -
7
Als gevolg van het ontslag van raadslid mevrouw N.A.J. (Noa) de Groot (CDA) is een vacature ontstaan. Nadat de eerstvolgenden op de kandidatenlijst van het CDA in een verklaring hebben aangegeven dat zij niet voor benoeming in aanmerking wensen te komen, wordt voorgesteld de heer N.M. (Niek) Bongaerts toe te laten als lid van de gemeenteraad van Maashorst. Na het besluit tot toelating zal de heer Bongaerts worden beëdigd.
Voorgesteld besluit
1. De heer N.M. Bongaerts toe te laten als lid van de raad van de gemeente Maashorst;
2. De heer N.M. Bongaerts te benoemen tot lid van de raadscommissie Samenleving & Bestuur.Bijlagen
Besluit
De raad schorst de vergadering van 19:59 tot 20:09 uur.
Ingesteld wordt een commissie tot onderzoek van de geloofsbrieven. Deze commissie bestaat uit de heer Segers (SP), de heer De Ridder (Gewoon Uden) en mevrouw Thenu (Maashorst Vooruit). De commissie adviseert de heer Bongaerts (CDA) toe te laten tot de raad. De raad besluit hierna:
1. De heer N.M. Bongaerts toe te laten als lid van de raad van de gemeente Maashorst;
2. De heer N.M. Bongaerts te benoemen tot lid van de raadscommissie Samenleving & Bestuur.Mevrouw Francken (VVD) neemt vanaf 19:53 uur deel aan de vergadering.
Er wordt unaniem besloten. Mevrouw De Groot (CDA) wordt toegesproken en bedankt voor haar inzet door de voorzitter, de heer Minten (CDA) en de heer Geerders (Gewoon Uden). Dit gaat vergezeld van een bloemetje en een cadeau.
-
8
Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd als hamerstuk.
-
8.a
Gemeenten, houders van kinderopvang en schoolbesturen zijn verplicht jaarlijks overleggen te voeren over onderwijsachterstanden en leggen dit vast in het onderwijsachterstandenbeleid. Eind 2022 liep de huidige landelijke beleidsperiode voor onderwijsachterstanden af. De nieuwe periode loopt van 2023 en tot en met 2026.
In 2022 is het beleidskader ‘Kansen Bieden Uitgangspunten Voor- en Vroegschoolse Educatie en Peuteropvang gemeente Maashorst’ vastgesteld. In dit beleidskader staat omschreven hoe de gemeente Maashorst omgaat met voorschoolse educatie (VE) en peuteropvang. Voorschoolse educatie is een programma voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar dat hun ontwikkeling stimuleert op verschillende gebieden en is bedoeld voor kinderen die een achterstand hebben, bijvoorbeeld op het gebied van taal.
Het gehele beleidsterrein van onderwijsachterstanden is breder dan alleen VE en peuteropvang en omvat ook andere initiatieven. Het onderwijsachterstandenbeleid is bedoeld om dreigende onderwijsachterstanden in de leeftijd van 0 – 12 jaar te voorkomen en om eenmaal opgelopen achterstanden te verminderen.
Gemeenten krijgen geoormerkte financiële middelen van het Rijk om goed onderwijsachterstandbeleid te voeren. Gelet op de nieuwe periode is dit een goed moment om nieuw beleid vorm te geven voor de gemeente Maashorst.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het onderwijsachterstandenbeleid ‘Kind en Kans Maashorst 2023 – 2026’ vast te stellen.
Besluit
Het onderwijsachterstandenbeleid ‘Kind en Kans Maashorst 2023 – 2026’ vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.b
Op 16 augustus heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB) uitspraak gedaan over de informele pgb-tarieven in het sociaal netwerk binnen de Wmo en Jeugdwet. Hieruit is gebleken dat gemeenten uurtarieven voor een pgb voor het informele netwerk moeten baseren op de CAO. Voor Wmo ging de ene uitspraak over Wmo hulp bij het huishouden, de andere over Wmo begeleiding. Omdat in de Verordening maatschappelijke ondersteuning een lager uurtarief (gebaseerd op het wettelijk minimumloon) is opgenomen dient dit gewijzigd te worden. Voor Jeugdwet is nog niet bekend welk CAO wordt gehanteerd. Om deze reden wordt de verordening Jeugdwet aangepast wanneer hier meer duidelijkheid over is.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vast te stellen de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Maashorst 2024.
Besluit
Vast te stellen de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Maashorst 2024.
Unaniem aangenomen.
-
8.c
De Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord (hierna te noemen: RAV) is de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van 35 deelnemende gemeenten waarin taken op het gebied van ambulancezorg zijn belegd. Hieraan liggen voor gemeenten geen wettelijke taken meer ten grondslag als gevolg van overheveling van verantwoordelijkheden naar de Zorgverzekeringswet.
Nu wordt het wijzigingsvoorstel GR van de RAV voorgelegd. Een aanpassing van de GR van de RAV is nodig omdat op 1 juli 2022 de wet ‘Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen’ in werking is getreden. Doel van deze wet is de positie van de gemeenteraden ten aanzien van de Gemeenschappelijke Regelingen te versterken met betrekking tot de besluitvorming, de controlerende taak en het functioneren van de regeling.
De inwerkingtreding van bovengenoemde wet heeft gevolgen voor de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr). De Gemeenschappelijke Regelingen, waaronder die van de RAV, moeten op enkele punten gewijzigd worden. Deze wijzigingen moeten uiterlijk 1 juli 2024 opgenomen zijn.
Daarnaast stelt de RAV voor een bepaling in de Gemeenschappelijke Regeling op te nemen voor continuïteit van de besluitvorming als het fysiek quorum van bestuursleden niet wordt behaald.
Aan de gemeenteraden wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de beoogde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen zienswijze te geven op het wijzigingsvoorstel Gemeenschappelijke Regeling Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord versie 8.
Besluit
Geen zienswijze te geven op het wijzigingsvoorstel Gemeenschappelijke Regeling Regionale Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord versie 8.
Unaniem aangenomen.
-
8.d
De exploitatie van de algemene kermis in de kernen Uden, Volkel en Odiliapeel heeft de gemeente in eigen beheer. De zaken ten aanzien van de algemene kermis waren in de voormalige gemeente Uden vastgelegd in een verordening en hierop gebaseerde nadere regels.
In de voormalige gemeente Landerd was er geen kermisverordening. De kermissen in de kernen van Zeeland en Schaijk en Reek zijn in de voormalige gemeente Landerd altijd met goed resultaat door een derde partij georganiseerd op basis van een privaatrechtelijke overeenkomst. De situatie van de kermissen van de kernen Schaijk, Zeeland en Reek blijft voorlopig ongewijzigd in verband met de lopende overeenkomst.
In het kader van de harmonisatieopgave worden de zaken ten aanzien van de algemene kermis welke geregeld kunnen worden door het publiekrecht voor de hele gemeente Maashorst vastgelegd in een verordening en nadere regels. Daarom wordt voorgesteld om de Kermisverordening voor de gemeente Maashorst vast te stellen.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Kermisverordening van de gemeente Maashorst vast te stellen.
Besluit
De Kermisverordening van de gemeente Maashorst vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.e
Bij de vaststelling van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gemeente Maashorst 2022 zijn de APV’s van de voormalige gemeentes Uden en Landerd al grotendeels geharmoniseerd. Nu moeten de artikelen over evenementen en paracommerciële rechtspersonen ook geharmoniseerd worden in het kader van de Wet Algemene regels herindeling (Arhi), Door middel van het vaststellen van deze verordening wordt aan deze verplichting voldaan. Omdat de APV geen statisch document is, zijn er daarnaast ook enkele wijzigingen en actualisaties aangebracht ten opzichte van de APV gemeente Maashorst 2022.
2023-12-14 Er is een aangepast raadsbesluit aan de stukken toegevoegd. In artikel 2:34c stond dat paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sociale (buurt-dorpshuizen wijkaccommodaties), educatieve, recreatieve of levensbeschouwelijke of godsdienstige aard uitsluitend alcohol mogen schenken en geopend mogen zijn van maandag tot en met zondag tussen 12.00 uur en 24.00 uur. Dit moet gelden voor het schenken van alcohol, maar niet voor het geopend zijn, want buurthuizen, dorpshuizen en wijkaccommodaties hebben ook buiten deze tijden activiteiten. Daarom is "geopend zijn" in de nieuwe versie van het raadsbesluit geschrapt. Daarnaast heeft de heer Derks in zijn technische vraag terecht opgemerkt dat Volkel-West niet ingetekend als kern van Volkel. Daarom is een aangepaste tekening toegevoegd.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Algemene Plaatselijke Verordening Maashorst vaststellen.
Besluit
De Algemene Plaatselijke Verordening Maashorst vaststellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.f
In het kader van de Erfgoedwet hanteerden Landerd en Uden elk hun eigen archeologiebeleid, waarvoor de planregels en verbeelding in de vele bestemmingsplannen van beide gemeenten zijn opgenomen. Een algehele actualisatie van het beleid is wenselijk, maar dat is een langdurig proces. Er is besloten om dit jaar te harmoniseren in het kader van de Arhi-wetgeving, middels het hernieuwd vaststellen van de huidige beleidskaarten en bijhorende regelgeving. Tegelijkertijd is er in 2024 budget gereserveerd om het beleid en de archeologische verwachtings- en beleidskaarten te actualiseren naar de nieuwste inzichten.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Nota Archeologie gemeente Maashorst 2023 vast te stellen.
2. Hierbij vast te stellen de bijhorende beleidskaarten:
a. Beleidskaart Werkingsgebied A
b. Beleidskaart Werkingsgebied B
3. En in te trekken de nota’s archeologie van voormalig gemeente Landerd en voormalig gemeente UdenBesluit
1. De Nota Archeologie gemeente Maashorst 2023 vast te stellen.
2. Hierbij vast te stellen de bijhorende beleidskaarten:
a. Beleidskaart Werkingsgebied A
b. Beleidskaart Werkingsgebied B
3. En in te trekken de nota’s archeologie van voormalig gemeente Landerd en voormalig gemeente UdenUnaniem aangenomen.
-
8.g
In 2022 is de Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden in werking getreden die het mogelijk maakt om de geldende vermogensnorm voor de Kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en belastingen te verruimen. In de Algemeen Bestuursvergadering BSOB van 22 december 2022 is aan de deelnemende gemeenten verzocht deze verruiming toe te passen. Daarvoor wordt de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen Maashorst 2023 aangepast.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen Maashorst 2023 vast te stellen.
Besluit
De Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen Maashorst 2023 vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.h
De Inspraakverordeningen van Uden en Landerd worden geharmoniseerd. Hiermee is inspraak in de gemeente geborgd. Gelijktijdig wordt gewerkt aan het participatiebeleid van Maashorst en de participatieverordening. Inspraak is een onderdeel hiervan. Wanneer in de toekomst het nieuwe beleid door de raad wordt vastgesteld, kan de Inspraakverordening van Maashorst worden ingetrokken.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Inspraakverordening gemeente Maashorst vast te stellen
2. De inspraakverordeningen vastgesteld door de raden van de voormalige gemeente Uden (16 december 2004) en Landerd (6 juli 1994) in te trekken.Besluit
1. De Inspraakverordening gemeente Maashorst vast te stellen
2. De inspraakverordeningen vastgesteld door de raden van de voormalige gemeente Uden (16 december 2004) en Landerd (6 juli 1994) in te trekken.Unaniem aangenomen.
-
8.i
Op grond van de Wet Algemene regels herindeling (Arhi) vervalt alle regelgeving die niet door de gemeente Maashorst is vastgesteld op 1 januari 2024. De voormalige gemeente Uden had een vastgesteld beleid ‘Hondenuitlaat voorzieningen e.a.’ terwijl de voormalige gemeente Landerd dit niet kende, anders dan de bepalingen opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.). Aangezien de voormalige gemeente Uden positieve ervaringen heeft met het gevoerde beleid, wordt nu voorgesteld dit beleid van toepassing te verklaren voor de nieuwe gemeente Maashorst. In bijlage 1 is een inhoudelijke toelichting gegeven van de huidige situaties van de voormalige gemeenten Landerd en Uden en het nu voorgestelde nieuwe beleid. In de was-wordt-tabel opgenomen onder ‘Beoogd effect’ is dit op hoofdlijnen weergegeven, uitgezonderd de juridische aspecten aangezien deze al eerder in de A.P.V. zijn geharmoniseerd.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het beleid ‘Hondenuitlaat voorzieningen e.a.’ vast te stellen.
Besluit
Het beleid ‘Hondenuitlaat voorzieningen e.a.’ vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.j
Op grond van de Wet Algemene regels herindeling (Arhi) vervallen de bomenverordeningen van de voormalige gemeenten Landerd en Uden op 1 januari 2024. Als gemeente Maashorst voor die tijd geen bomenverordening heeft vastgesteld, gelden er binnen de gemeente geen regels meer met betrekking tot het kappen of beschermen van bomen. Daarom is een nieuwe Bomenverordening opgesteld waarin het beschermen van de bomen binnen de gemeente wordt geregeld. Het betreft zowel een harmonisatie als een actualisatie. Daarbij gaat het niet om grote veranderingen, maar om verduidelijking en vereenvoudiging. Op onderdelen heeft het college deze Bomenverordening al uitgewerkt in Uitvoeringsregels. Deze is als bijlage 1 aan dit voorstel toegevoegd.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Bomenverordening Gemeente Maashorst vast te stellen (Raadsbesluit 1).
2. De Bebouwingscontouren houtkap vast te stellen (Raadsbesluit 2).Besluit
1. De Bomenverordening Gemeente Maashorst vast te stellen (Raadsbesluit 1).
2. De Bebouwingscontouren houtkap vast te stellen (Raadsbesluit 2).Unaniem aangenomen.
-
8.k
Op grond van de Wet Algemene regels herindeling (Arhi) vervalt alle regelgeving die niet door de gemeente Maashorst is vastgesteld op 1 januari 2024. De voormalige gemeente Uden had een vastgesteld speelruimtebeleid ‘Geef jeugd de ruimte!’ terwijl de voormalige gemeente Landerd op dit vakgebied geen beleid had. Het voormalige ‘Udense’ beleid bevat goede aanknopingspunten om voldoende en kwalitatief goede speelgelegenheden aan te bieden en in stand te houden. Daarom wordt nu voorgesteld de normen en criteria van dit beleid als uitgangspunt voor beleid voor de gemeente Maashorst te hanteren. Deze zijn verwoord in bijlage 1, ‘Beleidsvisie en –uitgangspunten Speelruimtebeleid gemeente Maashorst’. Het betreft derhalve een ‘koude’ harmonisatie.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De ‘Beleidsvisie en -uitgangspunten Speelruimtebeleid gemeente Maashorst’ vast te stellen,
2. Intentie uitspreken om binnen 2 jaar na dato te komen tot herziening van het speelruimtebeleid.Besluit
1. De ‘Beleidsvisie en -uitgangspunten Speelruimtebeleid gemeente Maashorst’ vast te stellen,
2. Intentie uitspreken om binnen 2 jaar na dato te komen tot herziening van het speelruimtebeleid.Unaniem aangenomen.
-
8.l
In het kader van de gemeentelijke fusie en de wet ARHI moet ons welstandsbeleid geharmoniseerd worden voor 1 januari 2024. Er zijn grote verschillen tussen de werkwijze van het welstandsbeleid van voormalig Landerd en Uden. In voormalig Landerd was de hele gemeente belegd in welstandsregels met een vijftal gebieden waar extra streng getoetst wordt vanwege de aanwezigheid van cultuurhistorische waarden. Er is niet vooraf onderzocht waar welstandsregels nodig zijn en waar niet. In voormalig Uden was er vooraf grondig onderzocht waar welstandsregels benodigd waren. Op basis hiervan zijn voor een dertigtal gebieden welstandsregels opgesteld maar is het mogelijk geweest om het grootste deel van de gemeente vrij te stellen van welstandsregels. Om tot een volledig actueel welstandsbeleid te komen is onderzoek nodig naar de cultuurhistorische en ruimtelijke elementen en kwaliteiten in onze gemeente. We kunnen in de beschikbare tijd niet het benodigde onderzoek uitvoeren en een goede actualisatie uitvoeren in dialoog met u en onze inwoners.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vast te stellen de Welstandsnota gemeente Maashorst 2023.
In te trekken de Welstandsnota Landerd en de Welstandsnota Uden.Besluit
Vast te stellen de Welstandsnota gemeente Maashorst 2023.
In te trekken de Welstandsnota Landerd en de Welstandsnota Uden.Unaniem aangenomen.
-
8.m
De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van haar eigendommen. Daar vallen onder andere riolering, openbare verlichting, groen en wegen onder. Door de fusie tussen voormalig gemeente Uden en Landerd moeten beleidsplannen volgens de wet Arhi geharmoniseerd worden. Het is een bevoegdheid van de gemeenteraad om beleidsplannen over beheer en onderhoud van wegen vast te stellen. Het beleidsplan Wegen is opgesteld voor de periode 2024-2027.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het beleidsplan Wegen 2024-2027.
2. Een voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst in te stellen.
3. De voorziening Groot onderhoud wegen Landerd op te heffen, de structurele dotatie van € 635.936 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst en het verwachte saldo van € 1.641.348 per 31-12-2023 te storten in de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst.
4. De voorziening Groot onderhoud wegen Uden op te heffen, de structurele dotatie van € 919.541 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst en het verwachte saldo van -/- € 51.703 per 31-12-2023 te onttrekken uit de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst.
5. Het bedrag van € 10.303 uit de reguliere exploitatie voor klein onderhoud wegen vanaf 2024 om te zetten naar een structurele dotatie voor het groot onderhoud.
6. Een bedrag van € 26.000 vanaf 2024 structureel toe te voegen aan de dotatie voor het groot onderhoud ten lasten van het begrotingssaldo.
7. De 1e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.Besluit
1. In te stemmen met het beleidsplan Wegen 2024-2027.
2. Een voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst in te stellen.
3. De voorziening Groot onderhoud wegen Landerd op te heffen, de structurele dotatie van € 635.936 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst en het verwachte saldo van € 1.641.348 per 31-12-2023 te storten in de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst.
4. De voorziening Groot onderhoud wegen Uden op te heffen, de structurele dotatie van € 919.541 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst en het verwachte saldo van -/- € 51.703 per 31-12-2023 te onttrekken uit de voorziening Groot onderhoud wegen Maashorst.
5. Het bedrag van € 10.303 uit de reguliere exploitatie voor klein onderhoud wegen vanaf 2024 om te zetten naar een structurele dotatie voor het groot onderhoud.
6. Een bedrag van € 26.000 vanaf 2024 structureel toe te voegen aan de dotatie voor het groot onderhoud ten lasten van het begrotingssaldo.
7. De 1e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.Unaniem aangenomen.
-
8.n
Civieltechnische kunstwerken zijn een belangrijke schakel in de infrastructuur voor wegen en water. Een goed inzicht in het areaal van civieltechnische kunstwerken is van belang om een goed beleid en beheer te kunnen waarborgen. Het uitvoeren van goed beheer en onderhoud komt de veiligheid en levensduur ten goede. Ook biedt dit de mogelijkheid om te sturen op de gewenste kwaliteit en kosten. Vanwege de fusie van de voormalige gemeenten Landerd en Uden tot de gemeente Maashorst moeten vanuit de Wet algemene regels herindeling (Wet Arhi) alle beleidsplannen van de voormalige gemeenten geharmoniseerd worden. Voor het beheer aan de civieltechnische kunstwerken in de gemeente Maashorst is een nieuw beleidsprogramma Civieltechnische Kunstwerken opgesteld, geldend voor de periode 2024-2033.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het beleidsprogramma Civieltechnische Kunstwerken 2024-2033.
2. Het instellen van een voorziening Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken Maashorst.
3. Het opheffen van de voorziening Groot onderhoud civiele kunstwerken Uden nadat alle verplichtingen zijn afgewikkeld. Van de structurele dotatie van € 74.280 een bedrag van € 43.280 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken Maashorst. Het structurele restant van de dotatie van € 31.000 vanaf 2024 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
4. Het opheffen van de voorziening Groot onderhoud civiele kunstwerken Landerd nadat alle verplichtingen zijn afgewikkeld. De structurele dotatie van € 8.668 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken Maashorst
5. Een bedrag van € 7.000 voor klein onderhoud structureel vanaf 2025 te dekken uit het begrotingssaldo.
6. De 4e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.Besluit
1. In te stemmen met het beleidsprogramma Civieltechnische Kunstwerken 2024-2033.
2. Het instellen van een voorziening Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken Maashorst.
3. Het opheffen van de voorziening Groot onderhoud civiele kunstwerken Uden nadat alle verplichtingen zijn afgewikkeld. Van de structurele dotatie van € 74.280 een bedrag van € 43.280 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken Maashorst. Het structurele restant van de dotatie van € 31.000 vanaf 2024 vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo.
4. Het opheffen van de voorziening Groot onderhoud civiele kunstwerken Landerd nadat alle verplichtingen zijn afgewikkeld. De structurele dotatie van € 8.668 om te zetten naar de voorziening Groot onderhoud civieltechnische kunstwerken Maashorst
5. Een bedrag van € 7.000 voor klein onderhoud structureel vanaf 2025 te dekken uit het begrotingssaldo.
6. De 4e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.Unaniem aangenomen.
-
8.o
In het kader van de Wet algemene regels herindelingen (hierna: wet Ahri) dienen de verordeningen van de voormalige gemeente Uden en de voormalige gemeente Landerd voor 1 januari 2024 te worden geharmoniseerd. Dit geldt ook voor de Procedureverordeningen voor advisering tegemoetkoming in planschade, als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro). Tegelijkertijd treedt op 1 januari 2024 titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Omgevingswet (hierna: Ow) in werking. Deze wetten vervangen meerdere afzonderlijke wettelijke en niet-wettelijke schadevergoedingsregelingen, zoals het stelsel van planschade in de Wro. In de nieuwe wettelijke regeling en dus ook in de nieuwe verordening wordt alleen nog maar gesproken over nadeelcompensatie; de term planschade komt te vervallen.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Maashorst vast te stellen en tegelijkertijd de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Landerd 2008 en de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade Uden 2010 in te trekken;
2. Vast te stellen de Verordening nadeelcompensatie Maashorst;
3. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding een recht van € 500,- te heffen.Besluit
1. De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Maashorst vast te stellen en tegelijkertijd de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Landerd 2008 en de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade Uden 2010 in te trekken;
2. Vast te stellen de Verordening nadeelcompensatie Maashorst;
3. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding een recht van € 500,- te heffen.Unaniem aangenomen.
-
8.p
Op grond van de Wet Algemene regels herindeling (Arhi) vervalt alle regelgeving die niet door de gemeente Maashorst is vastgesteld op 1 januari 2024. Dit geldt ook voor de begraafplaatsverordeningen van het eerdere Landerd en Uden. Met de nieuwe verordening wordt de regelgeving geharmoniseerd waardoor er een eenduidig beleid wordt gevoerd. Het gaat hier louter om een harmonisatie, waarbij een vergelijk is gemaakt tussen de huidige verordeningen van de voormalige gemeenten Landerd en Uden.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Begraafplaatsverordening gemeente Maashorst vast te stellen.
Besluit
De Begraafplaatsverordening gemeente Maashorst vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.q
Naast de wettelijke activiteiten met een publieke taak, voert de gemeente soms ook economische activiteiten uit. Er is sprake van een economische activiteit wanneer de gemeente een dienst of product levert die ook commerciële marktpartijen -met winstbelang- kunnen aanbieden op een ‘markt van vraag en aanbod’. Om oneerlijke concurrentie te voorkomen, moet de gemeente zich houden aan de gedragsregels van kostendoorrekening, bevoordelingsverbod, geen gegevensgebruik uit de publieke taak en functiescheiding. Deze gedragsregels gelden niet als het noodzakelijk is voor het algemeen belang om de producten of diensten onder de integrale kostprijs aan te bieden.
De raad is bevoegd in een gemotiveerd besluit deze uitzondering in te roepen voor de economische activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang. Nu de uitvoering van deze activiteiten bij het college ligt, wordt het college gevraagd tot bekrachtiging hiervan.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De economische activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang -na harmonisatie en actualisatie- uit te zonderen voor de gedragsregels uit de Mededingingswet en daartoe het raadsbesluit Algemeen Belang Mededingingswet vast te stellen.
Besluit
De economische activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang -na harmonisatie en actualisatie- uit te zonderen voor de gedragsregels uit de Mededingingswet en daartoe het raadsbesluit Algemeen Belang Mededingingswet vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.r
Met de Samenvoegingswet is gemeente Maashorst per 1 januari 2022 ontstaan door samenvoeging van de voormalige gemeenten Landerd en Uden. Hierdoor golden verschillende regels of regelingen voor de personen uit Maashorst, slechts omdat zij verbleven in het voormalige grondgebied van Landerd of Uden. De afgelopen twee jaar is nu hard gewerkt om die ongelijkheid op te heffen. Hiervoor is met separate college- en raadsbesluiten veel nieuwe regelgeving voor Maashorst vastgesteld en bekendgemaakt. Met Veegbesluiten wordt op neutrale punten het laatste restant van de oude algemene gemeentelijke regelgeving geharmoniseerd voordat deze per 1 januari 2024 vervalt.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Veegbesluit harmonisatie Raad Maashorst vast te stellen om de lokale wettenbank van de raad te complementeren aan het einde van de wettelijke overgangstermijn ter harmonisatie of opheffing van de verschillen na de samenvoeging tot Maashorst per 1 januari 2022.
Besluit
Veegbesluit harmonisatie Raad Maashorst vast te stellen om de lokale wettenbank van de raad te complementeren aan het einde van de wettelijke overgangstermijn ter harmonisatie of opheffing van de verschillen na de samenvoeging tot Maashorst per 1 januari 2022.
Unaniem aangenomen.
-
8.s
In juli 2021 heeft het voormalige college van Uden ingestemd met de woningbouwontwikkeling op de locatie Oudedijk 67 in Odiliapeel. De locatie betreft een voormalige autoshowroom met werkplaats. Het uiteindelijke ontwerpbestemmingsplan omvat de realisatie van 9 appartementen en 5 grondgebonden woningen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 30 maart 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn negen zienswijzen ontvangen. De zienswijzen zijn beoordeeld en beantwoord in een nota van zienswijzen. De nota van zienswijzen en het bestemmingsplan liggen nu ter vaststelling aan de gemeenteraad voor.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het bestemmingsplan Oudedijk 67-69, Odiliapeel gewijzigd vast te stellen;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen.Besluit
1. Het bestemmingsplan Oudedijk 67-69, Odiliapeel gewijzigd vast te stellen;
2. Geen exploitatieplan vast te stellen.Unaniem aangenomen.
-
8.t
Vanuit de versnellingsagenda woningbouw hebben we de opgave om de juiste woningen, op de juiste plek én voor de juiste doelgroep te realiseren. Onder de huidige, krappe marktomstandigheden staat de beschikbaarheid van betaalbare woningen onder druk. De Wet ruimtelijke ordening (Wro) biedt de gemeente de mogelijkheid om per deelgebied in bestemmingsplannen te eisen dat een bepaald percentage voor sociale huur-, middenhuur en goedkope koopwoning wordt gerealiseerd. De doelgroepenverordening regelt daarbij de definities, prijzen, de bijbehorende doelgroepen en de instandhoudingstermijn. Deze verordening is daarmee de wettelijke basis voor het doorvoeren van gemeentelijk woonbeleid in bestemmingsplannen. De verordening heeft alleen betrekking op nieuwbouw van woningen.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De ‘Doelgroepenverordening Maashorst’ vast te stellen.
Besluit
De ‘Doelgroepenverordening Maashorst’ vast te stellen.
Unaniem aangenomen.
-
8.u
De belastingtarieven welke zijn opgenomen in de diverse belastingverordeningen worden ieder jaar gewijzigd. Aanpassing is nodig vanwege inflatiecorrecties, eerder vastgesteld beleid of het streven naar kostendekkendheid. Ook is dit noodzakelijk om aansluiting te houden bij de in de begroting geraamde belastingopbrengsten. Volgens de Gemeentewet dient de gemeenteraad de belastingverordeningen vast te stellen alvorens een gemeente de belastingen kan heffen.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De belastingen, rechten en tarieven voor 2024 aan te passen conform bijlage 1;
2. Daartoe vast te stellen:
2.1 de verordening afvalstoffenheffing Maashorst 2024;
2.2 de verordening riool- en waterzorgheffing Maashorst 2024;
2.3 de verordening onroerende zaakbelastingen Maashorst 2024;
2.4 de verordening parkeerbelastingen Maashorst 2024;
2.5 de verordening staangeld Maashorst 2024;
2.6 de verordening reclamebelasting Maashorst 2024;
2.7 de verordening markt en standplaatsen Maashorst 2024;
2.8 de verordening begrafenisrechten Maashorst 2024;
2.9 de verordening toeristenbelasting Maashorst 2024;
2.10 de verordening forensenbelasting Maashorst 2024;
2.11 de legesverordening Maashorst 2024.Besluit
1. De belastingen, rechten en tarieven voor 2024 aan te passen conform bijlage 1;
2. Daartoe vast te stellen:
2.1 de verordening afvalstoffenheffing Maashorst 2024;
2.2 de verordening riool- en waterzorgheffing Maashorst 2024;
2.3 de verordening onroerende zaakbelastingen Maashorst 2024;
2.4 de verordening parkeerbelastingen Maashorst 2024;
2.5 de verordening staangeld Maashorst 2024;
2.6 de verordening reclamebelasting Maashorst 2024;
2.7 de verordening markt en standplaatsen Maashorst 2024;
2.8 de verordening begrafenisrechten Maashorst 2024;
2.9 de verordening toeristenbelasting Maashorst 2024;
2.10 de verordening forensenbelasting Maashorst 2024;
2.11 de legesverordening Maashorst 2024.Unaniem aangenomen.
-
8.v
Volgens de Financiële verordening gemeente Maashorst 2022 informeert het college de gemeenteraad in de Bestuursrapportage over de realisatie van de begroting over de eerste 8 maanden van het lopende begrotingsjaar. Dat document ligt nu voor ter bespreking.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 voor kennisgeving aan te nemen
- De kredieten zoals opgenomen in de 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 beschikbaar te stellen
- De in het onderdeel‘ herijkingen reserves en voorzieningen2023’ opgenomen af- en bijramingen en opheffing van een reserve vast te stellen
- Het overschot van 2023 ad € 3.004.000 toe te voegen aan de Algemene reserve
- Het tekort van 2024 ad € 272.000 te onttrekken aan de Algemene reserve
- Het saldo van de incidentele inkomsten en uitgaven voor de jaren 2023, 2024 en 2025 ad € 4.880.000 te onttrekken aan de Algemene reserve
- De 25e begrotingswijziging van 2023 vast te stellen
- De 5e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen
Besluit
- De 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 voor kennisgeving aan te nemen
- De kredieten zoals opgenomen in de 2e financiële afwijkingenrapportage 2023 beschikbaar te stellen
- De in het onderdeel‘ herijkingen reserves en voorzieningen2023’ opgenomen af- en bijramingen en opheffing van een reserve vast te stellen
- Het overschot van 2023 ad € 3.004.000 toe te voegen aan de Algemene reserve
- Het tekort van 2024 ad € 272.000 te onttrekken aan de Algemene reserve
- Het saldo van de incidentele inkomsten en uitgaven voor de jaren 2023, 2024 en 2025 ad € 4.880.000 te onttrekken aan de Algemene reserve
- De 25e begrotingswijziging van 2023 vast te stellen
- De 5e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen
Unaniem aangenomen.
-
8.w
Jaarlijks, als vast product uit de planning en controlcyclus ontvangt de raad een overhevelingsvoorstel. Dit voorstel wordt in de laatste vergadering van het jaar besproken en bijbehorende technische begrotingswijziging wordt vervolgens door de raad vastgesteld.
20231130: aan de stukken is een raadsinformatiebrief Actualisatie Overhevelingsvoorstel 2023-2024 toegevoegd. In het presidium van 2 oktober is ingestemd met het aangepaste procesvoorstel besluitvorming overheveling budgetten. Dit betekent dat de stand van zaken van overheveling budgetten korter voor de behandeling in de raadsvergadering van het einde van het jaar aan de raad beschikbaar wordt gesteld. Dit heeft als voordeel dat de raad beschikt over een actuele stand van zaken. Het voorliggende raadsbesluit wijzigt niet. De auditcommissie zal in de commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën (REF) een advies aan de commissie over de budgetten uitbrengen. Meer informatie treft u in de raadsinformatiebrief aan.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het voorstel tot overheveling van budgetten van 2023 naar 2024 conform de bijlage ‘Specificatie overheveling budgetten van 2023 naar 2024’
2. Vast te stellen de hieruit voortvloeiende begrotingswijziging nummer 26 (2023) en nummer 6 (2024)Besluit
1. In te stemmen met het voorstel tot overheveling van budgetten van 2023 naar 2024 conform de bijlage ‘Specificatie overheveling budgetten van 2023 naar 2024’
2. Vast te stellen de hieruit voortvloeiende begrotingswijziging nummer 26 (2023) en nummer 6 (2024)Unaniem aangenomen.
-
8.x
Het is voor gemeenten verplicht om een controleverordening en een verordening onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid te hebben. Met het ontstaan van de gemeente Maashorst per 1 januari 2022 zijn de controleverordening en de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid medio 2022 geactualiseerd en geharmoniseerd. Vrij snel daarna werd de wetswijziging rondom de rechtmatigheidsverantwoording doorgevoerd. Dat betekent dat de verordeningen 2013 en 213a (in mindere mate) daarop aangepast dienen te worden. Om gemeenten hierbij te ondersteunen zijn er eind 2022 door de VNG nieuwe modelverordeningen gepubliceerd. De verordeningen 213 en 213a van de gemeente Maashorst zijn geactualiseerd op basis van deze modelverordeningen.
De wijzigingen in de verordeningen 213 en 213a zijn minimaal. Ze zijn uiteengezet in bijlage 1. De belangrijkste wijziging is de verschuiving van de rechtmatigheidsverantwoording naar de gemeente met ingang van 1 januari 2023 in plaats van dat de accountant hier een oordeel over verstrekt.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De controleverordening gemeente Maashorst 2023 (artikel 213) vast te stellen;
2. De verordening onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Maashorst (artikel 213a) vast te stellen.Besluit
1. De controleverordening gemeente Maashorst 2023 (artikel 213) vast te stellen;
2. De verordening onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Maashorst (artikel 213a) vast te stellen.Unaniem aangenomen.
-
8.y
De BSOB (belastingsamenwerking Oost-Brabant) voert namens deelnemende gemeenten taken uit op het gebied van belastingen. De 2e bestuursrapportage 2023 bevat de rapportage over de periode januari tot en met juli 2023. Deze rapportage geeft aanleiding om de begroting 2023 van BSOB te wijzigen. Daarom is de 2e begrotingswijziging 2023 opgesteld. De 1e begrotingswijziging 2023 is in juni 2023 vastgesteld. Via de zienswijze kan de gemeenteraad zijn beleidsmatige en/of financiële aandachtspunten meegeven.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de 2e bestuursrapportage incl. 2e begrotingswijziging 2023 BSOB.
- Akkoord gaan met de zienswijzebrief.
Besluit
- Kennis te nemen van de 2e bestuursrapportage incl. 2e begrotingswijziging 2023 BSOB.
- Akkoord gaan met de zienswijzebrief.
Unaniem aangenomen.
-
8.z
De Omgevingsdienst Brabant Noord (hierna ODBN) is een gemeenschappelijke regeling waarin de wettelijke taken rondom milieu worden uitgevoerd. De raad wordt in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen m.b.t. een voorgestelde wijziging (van artikel 36a) van de gemeenschappelijke regeling ODBN. De wijziging van de Gemeenschappelijke regeling sluit aan bij de koers van de ODBN zoals ook in haar kadernota 2024 verwoord. Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de tekst van de GR ODBN daar waar nodig te actualiseren, een harmonisatieslag te maken met de tekst van de gemeenschappelijke regelingen van de andere twee omgevingsdiensten in Brabant én de regeling op te stellen in overeenstemming met de Aanwijzingen voor de regelgeving.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De volgende zienswijze op de Wijziging gemeenschappelijke regeling ODBN (GR ODBN) naar voren te brengen: In de gewijzigde GR ODBN moet beschreven worden hoe er met participatie van burgers en belanghebbenden wordt omgegaan.
Besluit
De volgende zienswijze op de Wijziging gemeenschappelijke regeling ODBN (GR ODBN) naar voren te brengen: In de gewijzigde GR ODBN moet beschreven worden hoe er met participatie van burgers en belanghebbenden wordt omgegaan.
Unaniem aangenomen.
-
9
Na commissiebehandeling is duidelijk of een agendapunt als hamer- of bespreekstuk wordt opgevoerd. Door de raadscommissies zijn onderstaande raadsvoorstellen geagendeerd voor bespreking.
-
9.a
Binnen Park Moleneind zijn momenteel 3 verenigingen gehuisvest: voetbalvereniging FC De Rakt, rugbyclub Octopus en honk- en softbalclub Uden Red Sox. In het verleden is geconstateerd dat de beschikbare ruimte op Park Moleneind onvoldoende is om alle 3 de verenigingen op een goede en veilige manier te huisvesten. Daarom heeft de gemeenteraad van de voormalige gemeente Uden in 2018 besloten tot een herinrichting van Park Moleneind. Uden Red Sox heeft aangegeven bereid te zijn om te verhuizen, op voorwaarde dat er wordt verhuisd naar een locatie met vergelijkbare voorzieningen. Na een uitgebreid participatietraject in 2017 en 2018 heeft de raad ingestemd met een voorstel om Uden Red Sox uit te huizen naar Boekelsedijk. In 2023 bleek deze optie niet mogelijk te zijn, in verband met de beschikbare ruimte die niet voldoet aan de eisen (zie ook kopje ‘Laatste besluitvorming’). Omdat verhuizing niet mogelijk bleek, was het noodzakelijk dat Uden Red Sox nog één seizoen op Park Moleneind speelde. Daarom is in 2023 noodzakelijk onderhoud uitgevoerd aan het veld, zijn hekken vervangen en verhoogd voor de accommodatie van Uden Red Sox op Park Moleneind. Inmiddels zijn verschillende onderdelen van de reconstructie op Park Moleneind uitgevoerd. Voor het afmaken van deze, door uw raad vastgestelde, reconstructie is het noodzakelijk dat Uden Red Sox verhuizen. Gezien de ontstane urgentie is het van belang dat nu duidelijkheid over de huisvesting van Uden Red Sox komt. In commissievergadering van 29 juni 2023 is met de raad gedeeld dat vanwege de urgentie en snelheid gaan voor een tijdelijke vergunning. Daarom doen wij nu een voorstel voor tijdelijke huisvesting (10 jaar) van de Uden Red Sox aan de Kruisweg 1 in Uden. Tevens maken we hiermee de verdere herinrichting van Park Moleneind mogelijk.
Voorgesteld besluit: 1. In te stemmen met de locatiekeus Kruisweg 1 voor het vestigen van een tijdelijk honk en softbalveld.
2. Het krediet Parkeervoorziening Uden Red Sox ad € 57.704,- in te trekken.
3. Het krediet Kleedaccommodaties Uden Red Sox ad € 201.090,- in te trekken.
4. Het krediet Uden Red Sox aanleg honkbalveld voor een bedrag van € 150.004,- in te trekken.
5. Het krediet Uden Red Sox hekwerk en dug-outs voor een bedrag van € 152.793,- in te trekken.
6. Een krediet ter beschikking te stellen voor de realisatie van een honk- en softbalveld aan de Kruisweg, groot € 2.050.000,-.
7. De aanvullende kapitaallasten van € 97.479,- in 2024 en € 193.324,- in 2025 en verder ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
8. Voor 2024 en verder een bedrag van € 15.000,- per jaar beschikbaar te stellen voor de huur van de locatie.
9. Deze meerjarige structurele lasten te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo. 10. De 7e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)tegenFractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie VVD (3)Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met de locatiekeus Kruisweg 1 voor het vestigen van een tijdelijk honk en softbalveld.
2. Het krediet Parkeervoorziening Uden Red Sox ad € 57.704,- in te trekken.
3. Het krediet Kleedaccommodaties Uden Red Sox ad € 201.090,- in te trekken.
4. Het krediet Uden Red Sox aanleg honkbalveld voor een bedrag van € 150.004,- in te trekken.
5. Het krediet Uden Red Sox hekwerk en dug-outs voor een bedrag van € 152.793,- in te trekken.
6. Een krediet ter beschikking te stellen voor de realisatie van een honk- en softbalveld aan de Kruisweg, groot € 2.050.000,-.
7. De aanvullende kapitaallasten van € 97.479,- in 2024 en € 193.324,- in 2025 en verder ten laste te brengen van het begrotingssaldo.
8. Voor 2024 en verder een bedrag van € 15.000,- per jaar beschikbaar te stellen voor de huur van de locatie.
9. Deze meerjarige structurele lasten te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo. 10. De 7e begrotingswijziging van 2024 vast te stellen.Het voorstel is aangenomen met 24 stemmen voor (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, SP, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) en 6 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst).
Themapagina
Thema Herhuisvesting Honk- en Softbalvereniging Uden Red Sox (in bewerking) -
9.b
De GGD Hart voor Brabant bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van alle burgers, met speciale aandacht voor kwetsbare inwoners en de jeugd. De GGD is de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van 19 gemeenten waarin taken op het gebied van volksgezondheid en jeugdzorg zijn belegd met de Wet publieke gezondheid (Wpg) als basis.
Nu wordt de ontwerp-wijziging GR van de GGD Hart voor Brabant voorgelegd. Een aanpassing van de GR van de GGD Hart voor Brabant is nodig omdat op 1 juli 2022 de wet ‘Versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen’ in werking is getreden. Doel van deze wet is de positie van de gemeenteraden ten aanzien van de Gemeenschappelijke Regelingen te versterken met betrekking tot de besluitvorming, de controlerende taak en het functioneren van de regeling.
De inwerkingtreding van bovengenoemde wet heeft gevolgen voor de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr). De Gemeenschappelijke Regelingen, waaronder die van de GGD, moeten gewijzigd worden. Daarnaast zijn er enkele inhoudelijke en technische wijzigingen toegevoegd. Het basistakenpakket van de GGD wijzigt in 2024. Diensten waarvoor de formele basis in de GR nog ontbreekt worden toegevoegd. Ook stelt de GGD voor om een correctie toe te passen voor de stemverhouding en de regels bij uittreding.
Wanneer zij wensen of bedenkingen hebben, kunnen de gemeenteraden een zienswijze geven op de ontwerp wijziging GR GGD Hart voor Brabant.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen zienswijze te geven op de Ontwerp Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant.
Besluit
Geen zienswijze te geven op de Ontwerp Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant.
Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.
-
9.c
Elke gemeente wordt geacht een ‘Woon(zorg)visie’ op te stellen vanuit volkshuisvestingswet. Binnen de gemeente Maashorst willen we scherp voor ogen houden wat visie is en wat vertalingen daarvan zijn naar meerjarige beleidsprogramma’s (ook wel aangeduid als kadernota’s). De hoofdkoers van de gemeente is vastgelegd in de Omgevingsvisie; concretisering daarvan willen we niet voorzien van de aanduiding ‘visie’. De eerste concrete uitwerking voor onze gemeente van de omgevingsvisie is het ‘beleidsprogramma wonen en zorg 2024-2030’ dat ter vaststelling aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Dit beleidsprogramma omvat het nieuwe woonprogramma van Volkshuisvesting en benoemt de ambitie en kaders voor ‘gezond en prettig wonen’ dat vanzelfsprekend bijdraagt aan het vitaal ouder kunnen worden. Ambitie en kaders voor ‘gezond en prettig wonen’ sluiten vanzelfsprekend aan op het eerder door de gemeenteraad vastgestelde Strategische beleidskader Sociaal domein.
Dit voorstel valt in het taakveld van zowel de commissie Samenleving en Bestuur (S&B) als van de commissie Ruimte, Economie en Financiën (REF). De woordvoerders van de commissie S&B kunnen bij dit agendapunt deelnemen aan de vergadering van de commissie REF.
2023-12-13 aan de stukken zijn een motie over Toevoegen onderzoek Zorgbuurthuizen en een motie over Moratorium sloop (sociale) huurwoningen, beide van de SP, toegevoegd.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het beleidsprogramma Wonen en Zorg 2024-2030 vast te stellen;
- Gelijktijdig met het vaststellen van het beleidsprogramma Wonen en Zorg 2024-2023, de "Woonvisie Uden 2020-2025" van de voormalige gemeente Uden en "Wonen in Krachtige Kernen" van de voormalige gemeente Landerd, in te trekken.
Besluit
- Het beleidsprogramma Wonen en Zorg 2024-2030 vast te stellen;
- Gelijktijdig met het vaststellen van het beleidsprogramma Wonen en Zorg 2024-2023, de "Woonvisie Uden 2020-2025" van de voormalige gemeente Uden en "Wonen in Krachtige Kernen" van de voormalige gemeente Landerd, in te trekken.
De Motie Moratorium sloop (sociale) huurwoningen wordt verworpen met 2 stemmen voor (SP) en 28 stemmen tegen (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, VVD, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO, FVD Maashorst en GroenLinks).
De heer Keizer (UdenPlusLanderd) legt een stemverklaring af, waarin hij aangeeft dat hij de duurzaamheidsambities in de Beleidsprogramma Wonen en Zorg 2024-2030 te vergaand vindt en de snelheid om deze bereiken te hoog vindt.
De heer Snoeks (SP) trekt de Motie Toevoegen onderzoek Zorgbuurthuizen in.
Moties
Titel Motie Toevoegen onderzoek Zorgbuurthuizen (ingetrokken) Motie Moratorium sloop (sociale) huurwoningen -
9.d
In de Gebiedsvisie Natuurgebied De Maashorst is het gezamenlijk streefbeeld voor 2050 bepaald. De Maashorst wordt verder ontwikkeld tot een natuurgebied waar natuurlijke processen centraal staan. Denk aan bescherming en herstel van natuurwaarden, zoals het natuurlijk watersysteem en natuurbeheer door begrazing in een uitgebreider begrazingsgebied. Het is ook een belangrijk gebied voor onze inwoners. Daarom worden de voorzieningen in de natuurschil, met name rond de recreatieve entrees, versterkt en verder uitgebreid in de levendige schil.
De Gebiedsvisie wordt ter vaststelling aan de gemeenteraad van Maashorst en aan de gemeenteraden van Bernheze en Oss aangeboden.
20231213 aan de stukken is een aangepaste motie stressloos genieten in Natuurgebied De Maashorst van UdenPlusLanderd toegevoegd. Onder punt 1 in de overwegingen stond een foutje in de tekst.
Het woordje "zijn" is geschrapt en vervangen door "blijkt om".Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)tegenFractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Gebiedsvisie Natuurgebied De Maashorst vast te stellen.
Besluit
De Gebiedsvisie Natuurgebied De Maashorst vast te stellen.
De Motie stressloos genieten in natuurgebied De Maashorst wordt verworpen met 8 stemmen voor (UdenPlusLanderd, VVD, Gewoon Uden en FVD Maashorst) en 22 stemmen tegen (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, SP, PRO en GroenLinks).
Het voorstel wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, SP, PRO en GroenLinks) en 8 stemmen tegen (VVD, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en FVD Maashorst).
De heer Van Tiel (UdenPlusLanderd) legt als stemverklaring af dat hij aan de orde gesteld wil hebben dat de overheid onverantwoordelijke maatregelen neemt op het gebied van veiligheid. Hij geeft aan dat zodra er ongelukken gebeuren, alle rapporten in de kast gaan.
De heer Bethlehem (FVD Maashorst) legt als stemverklaring af dat hij de stemverklaring van de heer Van Tiel onderschrijft. Hij geeft aan dat de overheid een verantwoordelijkheid heeft voor de veiligheid en dat deze niet kan worden gegarandeerd.
Na dit agendapunt verlaat de heer De Ridder (Gewoon Uden) om 23:10 uur de vergadering.
Moties
Titel Motie stressloos genieten in natuurgebied De Maashorst -
9.e
Bewoners van de Udenseweg in Zeeland en van de Pastoor van Winkelstraat hebben zorgen over de verkeerssituatie in hun straat. Ze vinden dat er te hard gereden wordt en vragen al langere tijd om hier wat aan te doen. Uit metingen blijkt dat op beide wegen harder gereden wordt dan de geldende maximale snelheid. Dit bevestigt het beeld dat wij hier als gemeente al van hadden. Tijdens de inspraakavond voor de begroting 2024 hebben bewoners wederom hun zorgen geuit en hebben ingesproken. In reactie op de insprekers heeft het college van B&W toegezegd een voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen.
2023-12-08 toegevoegd door de griffie: op verzoek van een aantal bewoners van de Pastoor van Winkelstraat in Schaijk is een brief Mogelijke plaatsing snelheidsmaatregelingen (slingertjes) Maashorst - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl) aan de ingekomen stukken voor de raad toegevoegd.
2023-12-13 aan de stukken is een motie van het CDA over Participatie bewoners bij verkeersremmende maatregelen toegevoegd.
2023-12-14 het CDA heeft de motie aangepast. In het laatste punt van het dictum wordt niet meer gesproken over het verkrijgen van draagvlak bij de bewoners, maar over het voeren van een participatieproces met bewoners.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Gewoon Uden (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)tegenFractie Forum voor Democratie (1), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie VVD (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van € 20.000,- voor de aanleg van een verkeersremmende maatregel Udenseweg te Zeeland;
2. De incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo;
3. De 23e begrotingswijziging van 2023 vast te stellen;
4. In te stemmen met het beschikbaar stellen van € 20.000,- voor de aanleg van een verkeersremmende maatregel Pastoor van Winkelstraat te Schaijk’;
5. De incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo;
6. De 24e begrotingswijziging van 2023 vast te stellen.Besluit
1. In te stemmen met het beschikbaar stellen van € 20.000,- voor de aanleg van een verkeersremmende maatregel Udenseweg te Zeeland;
2. De incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo;
3. De 23e begrotingswijziging van 2023 vast te stellen;
4. In te stemmen met het beschikbaar stellen van € 20.000,- voor de aanleg van een verkeersremmende maatregel Pastoor van Winkelstraat te Schaijk’;
5. De incidentele uitgaven te dekken door deze ten laste te brengen van het begrotingssaldo;
6. De 24e begrotingswijziging van 2023 vast te stellen.
De Motie Participatie bewoners bij verkeersremmende maatregelen wordt unaniem aangenomen.
Het voorstel wordt aangenomen met 22 stemmen voor (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd en GroenLinks) en 7 stemmen tegen (VVD, SP, PRO en FVD Maashorst).
Moties
Titel Motie Participatie bewoners bij verkeersremmende maatregelen -
9.f
Een pré-mantelzorgwoning is een woning waarbij nog geen zorgbehoefte is, maar verschillende mensen alvast in elkaars nabijheid willen wonen, ter voorbereiding op de toekomst. Dit raadsvoorstel tot beleidsregel gaat alleen over pré-mantelzorgwoningen en níet over mantelzorg of mantelzorgwoningen. Hiervoor wordt medio 2024 door uw gemeente nieuw beleid ontwikkeld.
Voor pré-mantelzorgwoningen bestaan geen landelijke regels, maar er zijn wel steeds meer gemeenten die dit willen faciliteren. Gemeente Maashorst constateert ook een groeiende wens tot prémantelzorgwoningen, in 2023 werden hiervoor 7 verzoeken ingediend. Vanuit het oogpunt van zelfredzaamheid en participatie vindt de gemeente het belangrijk dat haar inwoners ook zónder zorgindicatie zo lang mogelijk in de eigen woonomgeving en in de nabijheid van het eigen sociale netwerk kunnen blijven wonen en handelen. Dit sluit ook aan op onze ambities uit het Beleidsprogramma Wonen en Zorg en het Beleidsprogramma Gezond en gelukkig oud in Maashorst.
20231207 toegevoegd door de griffie: door de Vereniging Reek Bouwt Pré-mantelzorg Maashorst - iBabs RIS (bestuurlijkeinformatie.nl) is op 7 december 2023 een mail met bijlagen gestuurd.
20231213 er is een aangepast raadsvoorstel na vaststelling door het college in de vergadering van 12 december 2023 toegevoegd. In de vorige versie staat: "Op basis van de Omgevingswet geldt voor nieuwbouw in principe geen vergunningplicht voor de bouwactiviteit, maar wel een vergunningsplicht voor de omgevingsplanactiviteit. Voor de bouw- en gebruiksmogelijkheden wordt gekeken naar het Omgevingsplan en naar de bruidsschat." Dat moet zijn: "Op basis van de Omgevingswet geldt voor nieuwbouw in principe geen vergunningplicht voor de bouwactiviteit, maar wel een vergunningsplicht voor de buitenplanse omgevingsplanactiviteit. Voor de bouw- en gebruiksmogelijkheden wordt gekeken naar het Omgevingsplan en naar de bruidsschat."
In het raadsbesluit staat al dit op de juiste wijze vermeld.Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Vervallen te verklaren de beleidsregel Mantelzorgwoningen 2015 gemeente Landerd.
2. Vast te stellen de beleidsregel Pré-mantelzorgwoningen 2024 van de gemeente Maashorst.Besluit
1. Vervallen te verklaren de beleidsregel Mantelzorgwoningen 2015 gemeente Landerd.
2. Vast te stellen de beleidsregel Pré-mantelzorgwoningen 2024 van de gemeente Maashorst.Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.
-
9.g
Eerder zijn het college en de gemeenteraad geïnformeerd over de regionale aanbesteding Wmo-Hulp bij Huishouden en de overname van Brabantzorg, namelijk via de raadsinformatiebrief van 1 september 2023 en 11 oktober 2023. Hierin hebben we meer informatie gegeven over de aanbestedingsprocedure, de uitkomst en de veranderingen ten opzichte van het huidige contract.
Met dit voorstel wordt de gemeenteraad gevraagd besluiten te nemen naar aanleiding van de definitieve gunning van de overeenkomst Wmo-Hulp bij Huishouden, overname cliënten BrabantZorg en Zilverzorg, de laatste stand van zaken met betrekking tot inkooptarieven en de implementatie van de nieuwe aanbesteding.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. In te stemmen met de vastgestelde tarieven voor Hulp bij Huishouden voor 2023-2025
2. In te stemmen met implementatiekosten van de nieuwe systematiek
3. De extra incidentele uitgaven in 2024 ter hoogte van € 767.500 voor de implementatie van het nieuwe contract Hulp bij het Huishouden (inclusief tarieven) beschikbaar te stellen en deze te dekken uit de Algemene reserve.
4. Daartoe de begrotingswijziging 8 (2024) vast te stellenBesluit
1. In te stemmen met de vastgestelde tarieven voor Hulp bij Huishouden voor 2023-2025
2. In te stemmen met implementatiekosten van de nieuwe systematiek
3. De extra incidentele uitgaven in 2024 ter hoogte van € 767.500 voor de implementatie van het nieuwe contract Hulp bij het Huishouden (inclusief tarieven) beschikbaar te stellen en deze te dekken uit de Algemene reserve.
4. Daartoe de begrotingswijziging 8 (2024) vast te stellenUnaniem besloten.
-
9.h
De voormalige gemeenten Uden en Landerd zijn in 2022 samengevoegd tot de nieuwe gemeente Maashorst. Dit betekent harmoniseren van beleid en regelgeving, zoals de Afvalstoffenverordening. De voorliggende Afvalstoffenverordening betreft het actualiseren en samenvoegen van bestaande verordeningen van de voormalige gemeenten Uden en Landerd. Er zijn geen wijzigingen doorgevoerd worden waar inspraak op van toepassing is. De Afvalstoffenverordening gemeente Maashorst wordt nu aan de raad voorgelegd voor vaststelling.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Afvalstoffenverordening gemeente Maashorst vast te stellen.
Besluit
De Afvalstoffenverordening gemeente Maashorst vast te stellen.
Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.
-
9.i
Vanuit de wet Arhi is er de noodzaak voor actualisatie van de Uitvoeringsregels voor de landschapsinvesteringsregeling. Onze voormalige gemeenten hanteren een verschillende werkwijze. Bij deze actualisatie zijn de ervaringen van het werken met de huidige werkafspraken kwaliteitsverbetering gemeente Uden en het Kwaliteitskader Buitengebied gemeente Landerd meegenomen. Daarnaast zijn er nieuwe provinciale uitgangspunten vastgesteld, die gemeenten dienen te verwerken in hun beleid. In de periode 2021/2022 heeft de provincie, in samenwerking met de gemeenten de toenmalige uitgangspunten voor de Landschapsinvesteringsregeling geëvalueerd. Deze notitie ‘Uitgangspunten toepassing kwaliteitsverbetering landschap Noord-Brabant’ is in juni 2022 regionaal besproken en er is ingestemd met het hanteren van deze notitie als basis voor de werkafspraken. De gemeente dient deze nieuwe ‘Uitgangspunten toepassing kwaliteitsverbetering Noord-Brabant’ mee te nemen in de actualisatie van beleid. In de nieuwe “Uitvoeringsregel kwaliteitsverbetering landschap gemeente Maashorst” zijn de provinciale uitgangspunten toegepast. Met een eenduidige Uitvoeringsregel Kwaliteitsverbetering landschap voor de gehele gemeente Maashorst gelden er voor alle initiatiefnemers in het buitengebied dezelfde spelregels. Met deze Uitvoeringsregel wordt bijgedragen aan het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en biodiversiteit van het buitengebied. Dit draagt bij aan de doelen uit het bestuursakkoord om een duurzame en groene gemeente te worden. De gemeenteraad dient uitvoering te geven aan de Provinciale Verordening. Met deze Uitvoeringsregel, dat juridisch gezien een beleidsregel is in de zin van Algemene wet Bestuursrecht 1:3 lid 4., wordt daar uitvoering aan gegeven.
Stemuitslag
voorFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Gewoon Uden (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De “Uitvoeringsregel kwaliteitsverbetering landschap gemeente Maashorst” vast te stellen, en hierin:
A) de keuze vast te leggen om voor categorie 1 ontwikkelingen een landschappelijke inpassing verplicht te stellen;
B) de keuze vast te leggen om voor categorie 2 & 3 ontwikkelingen een landschappelijke inpassing van 10% van het bouwvlak verplicht te stellen;
C) de keuze vast te leggen voor de berekening van de landschappelijke investering bij categorie 3 ontwikkelingen op basis van de forfaitbedragen-berekening;
D) de lijst van geactualiseerde forfaitbedragen op te nemen;
E) de categorieindeling op te nemen;
F) de criteria voor Investering in kwaliteitsverbetering van het landschap op te nemen.
2. De volgende beleidsdocumenten in te trekken:- Kwaliteitskader Buitengebied gemeente Landerd (geldend vanaf 2013);
- Beleidsnotitie Uitwerking kwaliteitsverbetering gemeente Uden (geldend vanaf 2017).
Besluit
1. De “Uitvoeringsregel kwaliteitsverbetering landschap gemeente Maashorst” vast te stellen, en hierin:
A) de keuze vast te leggen om voor categorie 1 ontwikkelingen een landschappelijke inpassing verplicht te stellen;
B) de keuze vast te leggen om voor categorie 2 & 3 ontwikkelingen een landschappelijke inpassing van 10% van het bouwvlak verplicht te stellen;
C) de keuze vast te leggen voor de berekening van de landschappelijke investering bij categorie 3 ontwikkelingen op basis van de forfaitbedragen-berekening;
D) de lijst van geactualiseerde forfaitbedragen op te nemen;
E) de categorieindeling op te nemen;
F) de criteria voor Investering in kwaliteitsverbetering van het landschap op te nemen.
2. De volgende beleidsdocumenten in te trekken:- Kwaliteitskader Buitengebied gemeente Landerd (geldend vanaf 2013);
- Beleidsnotitie Uitwerking kwaliteitsverbetering gemeente Uden (geldend vanaf 2017).
Unaniem besloten. Er hebben geen beraadslagingen plaatsgevonden over dit onderwerp.
-
10
Op 13 december 2023 hebben de heer Keizer (UdenPlusLanderd) en de heer De Ridder (Gewoon Uden) een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend over het in gesprek te gaan met omwonenden over de noodopvang asielzoekers.
Stemuitslag
voorFractie Gewoon Uden (2), Fractie UdenPlusLanderd (2)tegenFractie CDA (5), Fractie Forum voor Democratie (1), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Besluit
De motie wordt verworpen met 4 stemmen voor (UdenPlusLanderd en Gewoon Uden) en 26 stemmen tegen (Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, VVD, SP, PRO, FVD Maashorst en GroenLinks).
Dit agendapunt wordt behandeld na agendapunt 7.
De heer Bethlehem (FVD Maashorst) legt een stemverklaring af, waarin hij aangeeft dat hij het eens met de vragen en het verhaal uit de motie, maar dat hij het niet eens is met de motie an sich. Dit omdat de inhoud van de motie niet in een motie thuishoort, maar een vanzelfsprekendheid moet zijn.
Moties
Titel Motie In gesprek met omwonenden noodopvang asielzoekers -
11
Op 14 december 2023 heeft de heer Bethlehem (FVD Maashorst) een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend. Dit betreft een motie van wantrouwen gericht aan het college naar aanleiding van de rechterlijke uitspraak over de noodopvang voor asielzoekers.
Stemuitslag
voorFractie Forum voor Democratie (1)tegenFractie CDA (5), Fractie Gewoon Uden (2), Fractie Jong Maashorst (7), Fractie PRO (1), Fractie SP (2), Fractie UdenPlusLanderd (2), Fractie VVD (3), Fractie Groen Links (1), Fractie Maashorst Vooruit (3), Fractie Voor de Dorpen (3)Bijlagen
Besluit
Er vindt een hoofdelijke stemming plaats. De heer Bethlehem (FVD Maashorst) stemt voor de motie, de overige raadsleden (van de fracties van Jong Maashorst, CDA, Voor de Dorpen, Maashorst Vooruit, VVD, SP, Gewoon Uden, UdenPlusLanderd, PRO en GroenLinks) stemmen tegen.
Na dit agendapunt schorst de raad de vergadering van 21:17 tot 21:26 uur.
Dit agendapunt wordt behandeld na agendapunt 10.
Moties
Titel Motie van wantrouwen na rechterlijke uitspraak over asielopvang -
12
Besluit
Niet van toepassing.
De voorzitter sluit de vergadering om 23:29 uur.