Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissievergadering Ruimte, Economie en Financiën

donderdag 4 december 2025

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal (Paul Rüpp-zaal)

Voorzitter
Dennis van Tiel
Toelichting

Dit is een conceptagenda. Deze wordt vastgesteld bij agendapunt 2.


Deze vergadering is hieronder live te volgen

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Verhinderd: De heer Akdeniz en de heer Wittenberg (Jong Maashorst)

  2. 2

    De commissie wordt gevraagd de conceptagenda vast te stellen.

  3. 3

    Inwoners kunnen tijdens dit agendapunt het woord voeren (spreekrecht) over niet geagendeerde onderwerpen het werkveld van de commissie betreffende. Er kan ook ingesproken worden over onderwerpen die op de agenda staan. Het inspreken geschiedt dan bij aanvang van het betreffende agendapunt.


    Insprekers dienen zich uiterlijk woensdag 12.00 uur voor de vergadering bij de commissiegriffier aan te melden.

  4. 4

    De commissie wordt gevraagd de besluitenlijst van de vorige vergadering vast te stellen.

  5. 6

    Commissieleden die tijdens de rondvraag vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffie bij de voorzitter van de vergadering. Er vindt geen debat plaats.


    Het CDA heeft vragen voor de rondvraag ingediend over Verlengde Noordlaan.

  6. 7

    De portefeuillehouder van algemeen of dagelijks bestuur van een gemeenschappelijke regeling of van een samenwerkingsverband of raadsleden die zitting hebben in een gemeenschappelijk klankbordgroep informeert/ informeren de raad over belangrijke ontwikkelingen bij gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden.

  7. 8

    Elke fractie die een informatienota, ingekomen stuk, beantwoording van schriftelijke vragen of ander onderwerp voor de commissievergadering voor dit agendapunt wil agenderen, meldt dat bij de agendacommissie. Het aanmelden van een agendapunt, met motivatie en bespreekdoel, kan tot 12.00 uur op de dag van de agendacommissie bij de griffie.

  8. 8.a

    In 2019 stelde de gemeenteraad de grondexploitatie voor ontwikkellocatie Eikenheuvel vast, destijds gebaseerd op een programma van circa 150 tot 200 woningen. Sindsdien is het plan stapsgewijs verder uitgewerkt. Na een eerste conceptvisie in 2020 en een geoptimaliseerde gebiedsvisie in 2023 is het plan uitgegroeid tot een financieel haalbaar stedenbouwkundig ontwerp met circa 460 woningen in verschillende prijsklassen. Het ontwerp bevat een verdeling van wonen, openbaar gebied en groen, met ruimte voor maatschappelijke voorzieningen. De voortgang in planvorming en de gewijzigde uitgangspunten maken actualisatie van de grondexploitatie noodzakelijk. Met dit voorstel worden het stedenbouwkundig ontwerp, de aangepaste grondexploitatie en de bijbehorende begrotingswijziging ter vaststelling aan de raad voorgelegd, zodat de verdere ontwikkeling van Eikenheuvel binnen actuele ruimtelijke en financiële kaders kan plaatsvinden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het stedenbouwkundig ontwerp van ontwikkellocatie Eikenheuvel vast te stellen.
    2. De gewijzigde grondexploitatie met de daarin opgenomen programmawijziging voor het complex Eikenheuvel vast te stellen.
    3. De begrotingswijziging nummer 24 van 2025 vast te stellen.
  9. 8.b

    De gebiedsontwikkeling Kastanjeweg-Oost kent een lange voorgeschiedenis. Sinds 2008 wordt gewerkt aan een kwaliteitsimpuls voor dit gebied, als nadere uitwerking van de visie Centrum-Oost (2005). Na vaststelling van de gebiedsvisie in 2012 is de marktontwikkeling beperkt gebleven, waarna in 2021 is gekozen voor een actievere gemeentelijke en provinciale rol. Inmiddels zijn de PNEM- en Van Donzel-locaties gezamenlijk verworven en wordt samen met partners gewerkt aan een ruimtelijke verkenning voor de verdere ontwikkeling van het gebied.



    Het college vindt het belangrijk dat de raad aan de voorkant goed wordt geïnformeerd en in de positie wordt gebracht om desgewenst wensen en opmerkingen mee te geven aan het college voor het vervolg. Dit betekent dat de raad nu wordt gevraagd om een mening te geven over de gebiedsbrede uitgangspunten zoals geformuleerd in bijlage 1 via de bespreking van bijgevoegde opinienota.


    De heer Spierings heeft zich aangemeld als inspreker.

    Voorgesteld besluit

    • Met dit agendapunt wordt de raad gevraagd een mening te geven over de voorgestelde gebiedsbrede uitgangspunten, zodat deze kunnen worden betrokken bij het vervolgtraject.
  10. 8.c

    Op 27 oktober 2025 is een omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van een zonnepark aan de Voorpeel in Odiliapeel. Het park heeft een bruto-oppervlakte van circa 8 hectare en een capaciteit van ongeveer 9,7 MWp, goed voor de stroomvoorziening van zo’n 2.500 huishoudens. Voor dit gebied geldt het bestemmingsplan “Veegplan Buitengebied Uden”, dat onder de Omgevingswet het tijdelijke deel van het omgevingsplan vormt. De gronden hebben de functie ‘Agrarisch met waarden – landschapswaarden’, waarin geen zonnepark is toegestaan. Omdat het initiatief niet past binnen het omgevingsplan en er geen afwijkingsmogelijkheid is, wordt de aanvraag behandeld via een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (Bopa).


    Het college van burgemeester en wethouders is hiervoor het bevoegd gezag. Op deze aanvraag is het bindend adviesrecht van de raad van toepassing. Het college kan pas een besluit nemen nadat de raad advies heeft uitgebracht. De gemeenteraad wordt gevraagd een positief advies te geven voor het verlenen van de vergunning voor het zonnepark.

    Voorgesteld besluit

    1. Een positief bindend advies af te geven over de aanvraag omgevingsvergunning voor de realisatie van Zonnepark Voorpeel in Odiliapeel.
  11. 8.d

    De gemeenteraad stelt jaarlijks de gemeentelijke heffingen vast, waaronder de afvalstoffenheffing. Deze dekt alle kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. In Maashorst is de afvalstoffenheffing volledig kostendekkend, met een vast tarief voor een- en meerpersoonshuishoudens. Door hogere kosten voor personeel, materieel en brandstof, nieuwe inzamelcontracten en de verplichte gescheiden inzameling van textiel vanaf 2025, stijgen de inzameltarieven. Daarom is een aanpassing van de afvalstoffenheffing nodig.

    Voorgesteld besluit

    1. De afvalexploitatie aan te passen aan de stijgende inzamelkosten. 
    2. Het financiële nadeel van €279.000 in 2025 te onttrekken uit de voorziening egalisatie afvalstoffenheffing. 
    3. Het financiële nadeel van €601.500 vanaf 2026 te dekken door een verhoging van de afvalstoffenheffing. 
    4. De kosten en opbrengsten van textiel vanaf 2027 te begroten. 
    5. Begrotingswijzigingen 22 van 2025 en 6 van 2026 vast te stellen

  12. 8.e

    Het Programma Omgevingswet Water en Riolering beschrijft hoe de gemeente Maashorst de komende jaren omgaat met afvalwater, regenwater en grondwater. In het programma staan de geplande werkzaamheden, investeringen en kosten voor onderhoud en vernieuwing van de riolering en watermaatregelen. Ook laat het zien hoe deze kosten worden betaald via de riool- en waterzorgheffing. Het beleid blijft hetzelfde als in de vorige periode en sluit aan bij de doelen uit de Omgevingsvisie en de Duurzame Doelen Agenda, zoals water vasthouden, droogte tegengaan en schoon water behouden. Het voorstel beoogt het huidige programma te verlengen tot en met 2029 met daarbij een actualisatie van het kostendekkingsplan en het beschikbaar stellen van de benodigde kredieten.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Programma Omgevingswet Water & Riolering 2022-2024 te verlengen tot en met 2029 met daarbij een actualisatie van het kostendekkingsplan. 
    2. Aanvullende kredieten beschikbaar te stellen van in totaal € 22.899.256 voor de periode 2026-2029. 
    3. De kredieten te dekken door een onttrekking uit de spaarvoorziening riolering (vuil water) en nieuwe kapitaallasten (hemelwater) binnen het programma water en riolering. 
    4. De financiële voordelen van €202.000 in 2026, aflopend naar €165.000 in jaarschijf 2029, ten gunste te brengen van het begrotingssaldo. 
    5. De 3e begrotingswijziging van 2026 vast te stellen.
  13. 8.f

    Met deze tweede tussentijdse rapportage (2e turap) informeert het college de gemeenteraad over de uitvoering van de begroting 2025 tot en met augustus en over de financiële verwachtingen voor 2026–2029. Zo krijgt de raad een actueel beeld van de beleids- en financiële voortgang. Het resultaat over 2025 is naar verwachting € 12,1 miljoen positief, vooral door een hogere algemene uitkering en voordelige bijstellingen binnen de programma’s. Tegelijkertijd laat het meerjarig financieel beeld een verslechtering zien, waardoor zorgvuldig financieel beleid nodig blijft.


    De rapportage bevat een samenvatting van de belangrijkste ontwikkelingen, voorstellen voor begrotingswijzigingen en budgetoverhevelingen, en een actualisatie van de reserves en voorzieningen, waaronder een nieuwe bestemmingsreserve ‘organisatieontwikkeling’. Het college legt hiermee verantwoording af en ondersteunt de raad in zijn kaderstellende en controlerende rol.

    Voorgesteld besluit

    1. De tweede tussentijdse rapportage 2025 (2e turap 2025) vast te stellen.
    2. Het resultaat van 2025 van € 12,1 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve, en het resterende resultaat van € 3,6 miljoen van 2026 te onttrekken aan de algemene reserve.
    3. De herijkte notitie reserves en voorzieningen 2025 vast te stellen.
    4. Een bestemmingsreserve ‘organisatieontwikkeling’ te vormen.
    5. De begrotingswijziging behorend bij de 2e turap 2025, inclusief de investeringskredieten, vast te stellen: nummer 20 voor de jaarschijf 2025 en nummer 4 voor 2026.
    6. De budgetoverhevelingen vast te stellen, inclusief de bijbehorende begrotingswijziging 21 (jaarschijf 2025) en begrotingswijziging 5 (jaarschijf 2026), ter hoogte van in totaal € 11,6 miljoen.
  14. 8.g

    De belastingtarieven in de verschillende belastingverordeningen worden elk jaar aangepast. Dit is nodig vanwege inflatie, eerder vastgesteld beleid of om de kosten te dekken. Ook zorgt dit ervoor dat de opbrengsten aansluiten bij wat in de begroting is opgenomen. Volgens de Gemeentewet moet de gemeenteraad de belastingverordeningen vaststellen voordat de gemeente belastingen mag heffen. In de toelichting (argumenten) staan de belangrijkste wijzigingen per verordening. In bijlage 1 is een overzicht van alle tarieven opgenomen. De gemeenteraad wordt gevraagd de belastingverordeningen vast te stellen (zoals weergegeven in de bijlage 2.1 - 2.11).

    Voorgesteld besluit

    1. de belastingen, rechten en tarieven voor 2026 aan te passen conform bijlage 1;
    2. daartoe vast te stellen:
         2.1 de verordening afvalstoffenheffing Maashorst 2026;
         2.2 de verordening riool- en waterzorgheffing Maashorst 2026;
         2.3 de verordening onroerende zaakbelastingen Maashorst 2026;
         2.4 de verordening parkeerbelastingen Maashorst 2026;
         2.5 de verordening staangeld Maashorst 2026;
         2.6 de verordening reclamebelasting Maashorst 2026;
         2.7 de verordening markt en standplaatsen Maashorst 2026;
         2.8 de verordening begrafenisrechten Maashorst 2026;
         2.9 de verordening toeristenbelasting Maashorst 2026;
         2.10 de verordening forensenbelasting Maashorst 2026;
         2.11 de legesverordening Maashorst 2026;

  15. 9
    Sluiting